Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Misère luchtvaart epidemisch

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 543 
|
 Parool 
Misère luchtvaart epidemisch

AMSTERDAM - Hoe dramatisch het is gesteld met de luchtvaart? Zo dramatisch dat het bedrijfsleven uit de Amerikaanse stad Portland 2,5 miljoen euro betaalt om vluchten naar Amsterdam te behouden.

Luchtvaartmaatschappijen tuimelen momenteel over elkaar met dieprode cijfers. Air France-KLM, dat vorige week al met een omzetalarm een voorschot nam op zijn kwartaalcijfers, maakte gisteravond bekend in zijn eerste kwartaal 426 miljoen euro verlies te hebben gemaakt.

Lufthansa ging de luchtvaartgigant gisterochtend voor met de bekendmaking van 216 miljoen
euro halfjaarverlies. British Airways maakt vandaag zijn eerste verlies ooit bekend: 124 miljoen euro in zijn tweede kwartaal.

Veel beter zal het de rest van 2009 niet worden. Brancheorganisatie Iata voorspelt dat maatschappijen gezamenlijk dit jaar 6,4 miljard
euro verlies zullen maken.

Maatschappijen proberen verliezen te bestrijden door vliegtuigen aan de ketting te leggen. Air France-KLM bracht zo het afgelopen kwartaal het aantal passagiersstoelen bijna 5 procent terug en heeft inmiddels tien vrachtvliegtuigen in de mottenballenvloot opgenomen.

Ook banenverlies (drieduizend bij Air France, tot vierduizend bij BA) en versobering - BA zal binnen Europa geen maaltijden meer serveren - worden ingezet. Geen ingreep wordt geschuwd: bij de KLM staan vliegers en kantoorpersoneel vrijwillig tijdelijk aan de bagageband.

Dat nu zelfs lokale bedrijven, in dit geval in Portland, Oregon, bijspringen om luchtlijnen in leven te houden, tekent de dramatische situatie in de luchtvaart.

De KLM en partner Northwest (nu in handen van Delta Airlines) starten vorig jaar mei vluchten vanaf Schiphol naar Portland. Inmiddels is het de enige Europese verbinding vanuit de stad. Toen Delta overwoog de laatste Europese en Aziatische vluchten te schrappen, kwam de stad over de brug. ‘‘Een buitengewone stap in buitengewone tijden,’’ verklaart Bill Wyatt van Port of Portland de miljoenensteun.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Dus die Vliegtax was niet de oorzaak.
Straks maar weer invoeren, na de recessie!