Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ministerie IenM gaat duurzame brandstof inkopen voor vliegreizen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 948 
|
 rijksoverheid.nl 
Ministerie IenM gaat duurzame brandstof inkopen voor vliegreizen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil vanaf april 2015 voor vliegreizen van ambtenaren duurzame brandstof inkopen door toe te treden tot het KLM Corporate Biofuel Programme. De jaarlijkse bijdrage van 200.000 euro wordt door KLM geïnvesteerd in de aanschaf van duurzame biokerosine. Hierdoor kan straks omgerekend 30 procent van de vluchten die ambtenaren van IenM maken met KLM of haar partners op duurzame biobrandstof worden uitgevoerd. Op deze manier investeert het ministerie structureel in innovatie en het daadwerkelijk terugdringen van de CO2 uitstoot ‘aan de bron’ van vliegreizen van ambtenaren.

“Steeds meer vliegtuigen krijgen stillere en zuinigere motoren. Maar omdat de luchtvaart wereldwijd blijft groeien, moeten er ook andere maatregelen genomen worden. Het vliegen op duurzame biobrandstof is hier één van’’, zei staatssecretaris Mansveld op het jaarlijkse Schipholdiner. ‘’KLM heeft hierin een voortrekkersrol en daar mogen we trots op zijn.”

Het inkopen van de biobrandstof loopt via het BioFuel Programma van KLM en samenwerkingspartner Sky NRG. Dit programma biedt grote organisaties de mogelijkheid om een deel van hun vliegreizen op duurzame biobrandstof te maken. De samenleving wordt op deze manier betrokken bij de verduurzaming van de luchtvaart. Bovendien krijgt de markt voor duurzame brandstof hiermee een impuls waardoor er meer duurzame brandstof geproduceerd wordt, de prijzen kunnen gaan dalen en de vraag naar deze brandstoffen verder zal toenemen.

KLM gebruikt alleen biobrandstoffen die aan alle duurzaamheidcriteria voldoen en niet ten koste gaan van biodiversiteit en voedselvoorziening. Om zeker te weten dat er duurzame biobrandstoffen ingekocht worden, wordt KLM/SkyNRG geadviseerd door onder andere het Wereld Natuur Fonds.

Op dit moment doen circa 20 grote organisaties zoals Ahold, de gemeente Amsterdam, Accenture, DSM, Nike en Schiphol Group al mee. Met het toetreden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tot het programma van KLM loopt de Nederlandse overheid voorop in Europa. Het ministerie wil uiterlijk in april 2015 toetreden en zal in de tussentijd de verplichte toets door de Europese Commissie afwachten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

De suggestie wordt gewekt dat 30% van de vluchten op biobrandstoffen gaan worden uitgevoerd en daarom klimaatneutraal zullen zijn. In 2013 heeft de Reclame Code Commissie (RCC) over een pagina grote KLM-advertentie “Wij vliegen op biobrandstof, u ook?” geoordeeld dat deze misleidend is. De advertentie, die op 8 maart 2103 in Het Financiële Dagblad en De Telegraaf verscheen, wekte de indruk dat er in een serie wekelijkse vluchten van KLM en Delta Airlines naar New York volledig op biobrandstof wordt gevlogen. In werkelijkheid is maar 20 procent van de tank gevuld met biobrandstof, de rest is kerosine.
Volgens de klager, Ronald Haffmans, suggereert KLM in haar paginagrote advertentie dat er volledig op biobrandstof wordt gevlogen. Op de in de advertentie genoemde website KLMtakescare.com las hij echter dat er op elke vlucht gemiddeld 24 ton minder CO2 wordt uitgestoten. Dit wekte zijn argwaan. Volgens Haffmans is deze vermindering door biobrandstof minimaal en duidt dit er op dat er vooral op reguliere kerosine wordt gevlogen.
In haar verweer benadrukte KLM dat het op dit moment wettelijk niet is toegestaan meer dan 50 procent biobrandstof te gebruiken. Omdat er nog niet voldoende biobrandstof beschikbaar is, kan KLM slechts 40 procent van de maximaal toegestane hoeveelheid brandstof inzetten. De vluchten vinden dus plaats op 80 procent kerosine en 20 procent biobrandstof.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


¨zei staatssecretaris Mansveld op het jaarlijkse Schipholdiner.¨

Pure belangenverstrengeling!
Staat en Schiphol dienen geen politiek huwelijk te hebben. Er zijn mensen die het uitleggen als een financieel huwelijk, maar geld en zeggenschap = politiek!

Schiphol dient dus ook geen financiële binding met de Nederlandse regering te hebben, daar dat kan worden uitgelegd als staatssteun en politieke inmenging. En dat is verboden volgens de Europese commissie!