Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister Peijs erkent eigen onmacht tarieven Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 434 
|
 Telegraaf 
Minister Peijs erkent eigen onmacht tarieven Schiphol

door ARNOLD BURLAGE

WILNIS, vrijdag
    De binnen- en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zijn als gebruikers van Schiphol ernstig verontrust omdat het ministerie van Verkeer en Waterstaat nauwelijks in staat is de almaar stijgende luchthaventarieven te toetsen.
      De beperkte controlemogelijkheden blijken uit een brief van minister Karla Peijs (Verkeer) aan de vliegbedrijven. De Nederlandse en buitenlandse vliegbedrijven, verenigd in de Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin), waaronder de KLM, hadden bij de minister protest aangetekend tegen de verhoging van tarieven. De maatschappijen hadden voor een herstel van de luchtvaartcrisis gevraagd om een nulscenario, maar zien hun kosten op de luchthaven 16% stijgen.
    De vliegbedrijven voeren aan dat de tarieven sterker stijgen dan bij de belangrijkste concurrerende luchthavens. De opbrengsten van Schiphol uit havengelden stegen tussen 1999 en 2003 met 38%. De winst van Schiphol is de afgelopen jaren sterk gestegen, terwijl de luchtvaartindustrie de opbrengsten in 10 jaar 30% zag dalen. „De beoordeling van de luchthaventarieven door het ministerie vindt plaats op basis van kostengerelateerdheid, transparantie en non-discriminatie. Het betreft een marginale toets. Kostengerelateerdheid houdt tevens een redelijk rendement in”, aldus de uitgelekte brief.
    Secretaris-generaal Frank Allard van Barin bevestigde gisteren de ontvangst van de brief. „De inhoud is verontrustend. We hebben besloten stappen te ondernemen en de kwestie onder meer voor te leggen aan de IATA, de internationale organisatie van vliegmaatschappijen. In Nederland zijn we als ondernemers speelbal geworden van overheid en luchthaven.” De IATA heeft de overheidsautoriteiten in een tweetal brieven laten weten het Barin-standpunt te steunen.

    Hoewel de minister in de brief stelt dat ze zich, gezien de problemen in de luchtvaart, kan voorstellen dat de bedrijven liever een nul-groei zien, moet ze erkennen daar geen zeggenschap over te hebben:
    „Hoewel het luchtvaartmaatschappijen natuurlijk vrijstaat om een verzoek aan mij te doen voor een dergelijk scenario, moet worden bedacht dat de luchthavenexploitant verantwoordelijk is om het niveau van de luchthaventarieven vast te stellen”.
    Barin heeft bij de minister ook de zorgen over privatisering van Schiphol aan de orde gesteld, zo blijkt uit de brief. „In dit kader zijn twee publieke belangen in het geding, te weten de continuïteit van Schiphol als mainport en het voorkomen van misbruik van een economische machtspositie door Schiphol.” Allard: „De vraag is hoe serieus we dat moeten nemen nu wordt meegedeeld dat de toetsingsmogelijkheden van het ministerie marginaal zijn.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J de Jong

De positie van Schelto Patijn (PvdA prominent en in de RvC Schiphol Group) wordt stilaan bespottelijk.