Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minder vliegveldoverlast door bouwplannen Ter Sype

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 469 
|
 nieuws bank.nl 
Minder vliegveldoverlast door bouwplannen Ter Sype

Als regio hebben we afgesproken om tot 2020 nog 5000 woningen te bouwen. Hilversum bouwt ongeveer de helft.

De andere helft wordt elders in de regio gebouwd. Gemeente Wijdemeren stelt voor om naast het vliegveld een wijk met 600 woningen te bouwen, Ter Sype. De komst van deze 600 woningen is gezien de vraag naar woningen goed nieuws voor Hilversum. Dit betekent wel dat het vliegveld aangepast moet
worden. Het besluit daarover neemt de provincie. Het is dus nadrukkelijk niet zo dat de gemeente Hilversum besluit het vliegveld aan te passen. De provincie gaat dat besluit nemen en zal daarbij ook alle belanghebbenden de gelegenheid geven zich uit te spreken. De gemeente Hilversum stemt er
na goedkeuring in de gemeenteraad alleen mee in dat de provincie het proces daartoe opstart. Via de gemeentepagina houden we u hierover op de hoogte.

Een startbaan weg
Als de wijk Ter Sype gebouwd wordt kan een van de drie start- en landingbanen van het vliegveld niet meer gebruikt worden. Ter Sype komt in het verlengde van een van de drie grasbanen die vliegveld Hilversum gebruikt als start- en landingsbaan. Om geluidsoverlast voor de bewoners van de nieuwe
wijk te voorkomen en onaanvaardbare risico’s uit te sluiten, is het noodzakelijk deze baan op te heffen. Vliegveld Hilversum gaat dan terug van drie naar twee start- en landingsbanen.
Het bestemmingsplan voor de bouw van Ter Sype is in principe vastgesteld, maar is door de Raad van State nog aangehouden tot er goed overleg is geweest over het vliegveld Hilversum. Om de woningen te kunnen realiseren moet er een voorstel komen dat rekening houdt met de wensen en voorwaarden
van betrokken partijen.

Goed voorstel voor Hilversum
“Het voorstel dat er nu ligt brengt twee beleidsdoelstellingen van Hilversum dichterbij” zegt wethouder Lon Jooren-van der Boor. “Er komen extra woningen en een harde norm voor minder toegestaan geluid. Daarnaast worden de kosten voor dit plan niet door Hilversum gedragen en het vliegveld
beperkt het aantal toegestane vluchten.” Hoewel het vliegveld geen groeiambities heeft, kunnen en mogen ze in de huidige vergunning groeien tot maximaal 76.000 vluchten per jaar. Dat wordt terug gebracht naar een maximum van 55.000. Dat is nog steeds meer dan het werkelijke aantal vluchten
dat plaatsvindt, maar daarmee is de grens wel verlaagd. Ook mogen er in het voorstel maximaal 25 vluchten met relatief zwaardere vliegtuigen tussen de 2500 en 6000 kg per jaar uitgevoerd worden. Hiervoor geldt nu nog geen maximum, zolang de totaal hoeveelheid geluid maar binnen de contour blijft.


Reacties op dit bericht