Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Minder vliegtuiglawaai rond Schiphol mogelijk’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 836 
|
 Telegraaf 
‘Minder vliegtuiglawaai rond Schiphol mogelijk’

SEATTLE - De geluidsoverlast rond Schiphol kan binnen korte tijd drastisch naar beneden. Dit schrijft luchtvaartjournalist Arnold Burlage zondag (22 januari) in De Telegraaf. Een manier om dit op korte termijn te realiseren zijn de zogenaamde glijlandingen, waarmee in november en december proeven zijn genomen op en rond Schiphol. Deze landingen kunnen het vliegtuiggeluid met 37 procent verminderen.

De Telegraaf sprak deze week met Boeing vertegenwoordiger Billy Glover over de geluidsproblematiek rond Schiphol. Glover: “We hebben om de verbeteringen voor het milieu te bereiken nauw samengewerkt met het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium (NLR). De resultaten zijn verbluffend”.

Uit documenten, waarover de vliegtuigfabrikant in Seattle (VS) beschikt, blijkt alleen het effect van de nieuwe generaties vliegtuigen, die zelf trouwens al 30 procent minder geluid produceren, de geluidstroggen rond Schiphol met glijlandingen bijna te halveren.

Boeing zet de Next Generation 737’s, de Tripple zeven en de nieuwe Boeing 787, ‘dreamliner’ in tegen de strijd om geluidsoverlast, waarvan omwonenden van Schiphol te lijden hebben, terug te dringen.

Boeing meldt verder aan De Telegraaf dat men experimenteert met veranderingen aan de vliegtuigframes, waarbij andere vormen aan motorgondels, landingsgestel en spoilers worden gegeven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

50% = 3dB.
Dus bij 50% reductie is de herrie i.p.v. 84dB nog maar 81dB.
37% is iets van 2,5dB(?).
Mooi. Dan kunnen er zo weer 100.000 vliegbewegingen bij!


Schiphol: terug naar 220.000 !!

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Leo, Ik geef je op een briefje: Hier kan Cerfontaine weer direct misbruik van maken. Een ontwikkeling die nu voorgesteld wordt, nadat Boeing eerder liet weten, dat er voorlopig geen winst meer te behalen is via stillere vliegtuigen, niet dan via relatief zeer hoge kosten, vergt natuurlijk een enorme lange tijd voor die toestellen er zijn. Laat staan dat de hele vloot vervangen is.
En dan nog: Jouw cijfers spreken boekdelen!
De CDA procedure kan wel direct , zoals Dir Kroese LVNL liet weten. Maar dan moeten er wel strenge handhavingpunten naast, anders wordt die geluidwinst ook weer direct volgevlogen door de sector.

Met je eens: Schiphol dient minstens te krimpen.
Jan Griese