Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minder vervuiling al jaren belofte

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 580 
|
 Trouw 
Minder vervuiling al jaren belofte

Veel ideeën Schiphol lijken op korte termijn onhaalbaar

Vincent Dekker (Trouw)

Grootse plannen moeten voor Schiphol de komende jaren een groei met 20 procent mogelijk maken. Maar er is naast een overdosis futurologie, veel ’oude wijn in nieuwe zakken’ bij.

’Schiphol de meest innovatieve en duurzame luchthaven’ is de ambitieuze titel van een rapport dat de luchtvaartsector maandag wereldkundig maakte.

Voor het rapport hebben bijna alle grote belanghebbenden uit de sector hun inbreng mogen leveren, op twee groepen na: de omwonenden en de milieulobby. De leden van de initiatiefgroep variëren van de KLM, de luchthaven en de verkeersleiders tot fabrikant van vliegtuigdelen Stork.

Bij zo’n rapport mag het geen verwondering wekken dat er vooral kansen worden opgesomd waardoor die luchtvaart kan blijven groeien. De sector rept over 20 procent groei ’op korte termijn’. Vorig jaar bedroeg de groei 5 procent en de eerste helft van dit jaar nog iets meer. In het recente verleden is de groei ook wel lager geweest, maar ook wel meer dan 10 procent. In het huidige tempo is de 20 procent binnen vier jaar een feit.

Maar de maatregelen waarmee de sector die groei mogelijk wil maken, zijn niet in dit korte tijdsbestek te persen, als zij al ooit gerealiseerd kunnen worden. Ze komen bovendien soms erg bekend voor.

Zo zouden vliegtuigen in glijvlucht de landingsbaan moeten naderen. Nu nog komen ze trapsgewijs omlaag, waarbij geregeld gas bijgegeven moet worden. Een glijvlucht scheelt dus brandstof en lawaai. Maar dat wisten de deskundigen ook al in 1993. Toen werd in lijvige rapporten de vijfde baan aan het parlement verkocht voor een groei van 16 naar 40 miljoen passagiers per jaar. Onder meer de glijvlucht zou dat milieuverantwoord mogelijk maken. De vijfde baan en de 40 miljoen passagiers zijn er al jaren. De glijvlucht blijft nog altijd toekomstmuziek.

Ook wil de luchtvaartsector dat passagiers in de toekomst kunnen inchecken op treinstations elders in het land. Dat scheelt autokilometers. Maar inchecken in de trein of op stations flopte vijftien jaar geleden al en werd acht jaar geleden weer vergeefs van stal gehaald. Nu is het plan iets aangepast: er moeten nieuwe stations met grote parkeerplaatsen bij snelwegen komen. Dat gaat al gauw vijftien jaar duren en kost vele miljoenen of zelfs miljarden, te betalen door de overheid. Hoe dan ook helpt dit de komende vier of vijf jaar nog niets. Bovendien, zo meldt het rapport eerlijk, is het vooral bedoeld om meer passagiers te trekken, dus extra groei te veroorzaken.

Innovatief zou ook het idee zijn om de geluidsoverlast in slaapkamers en tuinen met antigeluid te bestrijden. Het principe van antigeluid om hinderlijk geluid te ’doven’ is al ruim een kwart eeuw een belofte. Het werkt amper en slechts in specifieke omstandigheden, aldus deskundigen van buiten de luchtvaartsector.

Wel nieuw is het plan om naast de Polderbaan een serie piramides te bouwen die Hoofddorp moet beschermen tegen het geluid van startende vliegtuigen. Dat zal niet zoveel helpen als wordt beweerd, zeggen externe deskundigen. Een dag na de presentatie van het rapport gaf Schiphol dat gisteren in Het Financieele Dagblad al toe.

Verreweg het meest ambitieuze element in de plannen is een ’vliegende schotel’ waar de TU Delft sinds kort op studeert en die de helft minder kerosine zou moeten verstoken dan de huidige vliegtuigen. Onmogelijk is dit idee niet, maar de kans dat voor 2025 al vliegende schotels op Schiphol te zien zullen zijn, is nihil. Laat staan binnen vier of vijf jaar.

Wat wel snel kan, is de voertuigen voor bagageafhandeling en dergelijke 20 procent milieuvriendelijker maken. Zoals het rapport zelf aangeeft, wordt 95 procent van de luchtvaartgerelateerde CO2-vervuiling veroorzaakt door het vliegen. Het auto- en treinverkeer van de passagiers van en naar de luchthaven zijn goeddeels verantwoordelijk voor de overige 5 procent. Als de auto’s van de luchthaven zelf 20 procent schoner worden, maakt dat de luchtvaartsector in zijn geheel dus 20 procent van (optimistisch ingeschat) 1 procent, ofwel 0,2 procent milieuvriendelijker.


Reacties op dit bericht