Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder nachtvluchten Schiphol lijkt onhaalbaar

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 3214 
|
 Haarlems Dagblad 
Minder nachtvluchten Schiphol lijkt onhaalbaar

SCHIPHOL - Het beperken van het aantal nachtelijke starts en landingen op Schiphol, zoals is afgesproken in het Aldersakkoord, lijkt onhaalbaar. ,,Zeker wanneer de markt aantrekt zullen maatschappijen hun historische rechten volledig benutten. Volgens Europese regels mogen we die niet afpakken’’, legt slotcoördinator Caroline Ditvorst uit.

In het Aldersakkoord hebben de overheid, luchtvaartsector en bewonersgroepen afgesproken dat het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) tot 2020 mag groeien naar 510.000 per jaar. Daarvan mogen er maar 32.000 in de nacht zijn en dat is tussen 23 en 07 uur.

,,Het grote probleem is nu dat alle 34.620 nachtelijke slots zogeheten historische slots zijn. Overdag is er nog genoeg ruimte voor nieuwe maatschappijen, maar de nacht zit nu al vol’’, benadrukt Ditvorst. ,,Inderdaad gebruiken maatschappijen nu niet alle rechten en daarom worden die ook aan anderen gegeven. Maar ik vrees dat wanneer de economie echt aantrekt alle historische rechten door bezittende maatschappijen zelf worden gebruikt. Dan blijft er niets over voor anderen en zitten we ver boven die 32.000.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Ah, een nieuwe term om u het leven zuur te maken:

" historische slots ".

Ik vraag me nu af wie er zit te liegen:
Alders met zijn 32.000 vluchten (wat er gelijk 32.000 teveel zijn) of Ditvoorst met haar 34.620 historische vluchten.

En natuurlijk is er weer geen politicus te vinden die es aankaart wat de juridische waarde van die 'historische' vluchten is.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Dat men daar nu pas achter komt, weiger ik te geloven. Dit hoort gewoon bij de politiek van de weg van de geleidelijkheid; stapje voor stapje.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Aalegeiz:Wat betreft er is wel degelijk iets als historisc he slots , of luchtvaartrechten. Maar het is veel erger :
Die 32.000 vluchten in het Aldersaccoord was toen al een hoog aantal! Waar schoorvoetend overeenstemming over kwam. Het zit indebuurt wat Jaap de Groot over schrijft: Stapje voor stapje . Men kan mij/ons toch niet wijsmaken, dat Cerfontaine/Hartman-KLM/Kroese-LVNL en de overige Sectorhotemetoten dat destijds al niet konden weten..?! Er zijn landen waar de tent om 23:00 uur dicht gaat. Twee oorzaken: 1) Of ze zijn in die luchtvaartsector zo oliedom, als het maar zijn kan (Oud min Netelenbos zei vlak na haar aftreden al: Schiphol,is helemaal niet zo een georganiseerd bedrijf als wel eens wordt gedacht.) (Denk aan de rekenfoutjes , denk aan parallel starten.. denk aan... vult u maar in. 2) De hoofdreden is natuurlijk de verregaande arrogantie en de onfatsoenlijke salami-tactieken, die al 20 jaar worden gehanteerd . Is daar nog een goed bijvoeglijk naamwoord bij te bedenken?

Geplaatst door Loriet uit Amsterdam

Nederland is ziek en wordt alsmaar zieker door al die nachtverstoringen. Graai graai graai! Schiphol wanneer ga jij eens slapen?

Geplaatst door komopcros uit deltametropool

"32.000 nachtvluchten per jr. van 23 tot 7 uur 's morgens." Echt waar?

Kleine lettertjes op de CROS website laten iets anders zien:

"Tot 5 mei 2011 worden de nachtprocedures voor landend en startend vliegverkeer langer gevolgd. De dagprocedures beginnen dan een half uur later, om 06.30 uur. Daardoor wordt de hinder in de vroege ochtend in de nabije omgeving van Schiphol beperkt.

Maatregel in detail
In procedures is vastgelegd hoe vliegtuigen landen op en starten vanaf Schiphol. In deze procedures staat bijvoorbeeld tot welke hoogte ze vaste vertrekroutes vanaf Schiphol moeten volgen. Om de geluidshinder zoveel mogelijk te beperken wordt 's nachts anders gevlogen dan overdag. ‘s Nachts naderen vliegtuigen Schiphol op grotere hoogte en met door middel van glijvluchtnaderingen op vaste routes. Vertrekkende vliegtuigen volgen 's nachts speciale langer de vaste vertrekroutes tot grotere hoogte dan overdag. Gedurende de nacht worden er in principe alleen de Polderbaan en de Kaagbaan gebruikt. Eén baan wordt gebruikt om te landen en één om te starten. De weersomstandigheden bepalen welke baan de landingsbaan en welke baan de startbaan is. Het vliegen met aangepaste nachtelijke vliegprocedures is mogelijk omdat er in de nacht minder vliegverkeer van en naar Schiphol is. Deze procedures bieden echter aanzienlijk minder capaciteit dan de dagprocedures.

Looptijd
De maatregel eindigt op 5 mei 2011 omdat de nachtprocedures de belangrijke "ochtendpiek" van landend verkeer verstoren. Deze verstoringen leiden tot een toename van vertragingen in het vliegverkeer. Deze vertragingen kunnen de gehele dag nog een negatief effect hebben op de vluchtschema's. Dit schaadt de economische doelstelling van Schiphol als mainport. Op dit moment wordt onderzocht of de procedure kan worden aangepast zodat de positieve effecten van deze maatregel behouden blijven zonder dat dit grote negatieve economische effecten veroorzaakt."
Zoals vaker het geval is zit het venijn in de staart. Per 5 mei j.l. is de periode: 23 tot 6 uur 's morgens. Met helaas wel erg luide glijvluchten en vlieggedrag tijdens dit nachtregime.........
En nu zou het aantal ook alweer omhoog gebracht moeten worden onder druk van de sector en Europa?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Lieg niet tegen mensen die je vertrouwen, en vertrouw geen mensen die tegen je liegen!

De Schipholgroup en haar marionetten liegen en bedriegen dat het gedrukt staat!

Schiphol mag van mij 5 meter onder water verdwijnen. Dat zou een prachtig recreatie-meer opleveren. Je kunt er dan duiken naar een bedrijf dat eens het leven van vele mensen zo lang zuur heeft gemaakt. Een nieuwe toeristische atractie, welke aankomen op een vliegveld, ver uit de Nederlandse kust, in de Noordzee. Zal wel Utopia heten....