Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minder klachten geluid Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 865 
|
 haarlems dagblad.nl 
Minder klachten geluid Schiphol

Door: Frans van den Berg en Richard Walraven

SCHIPHOL - Dat door een gunstige wind minder klachten van geluidsoverlast door vliegtuigen zijn geweest in stelt het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol in het jaarverslag (dat tot 1 november loopt). De wind kwam in 2013 vaker uit noordelijke tot oostelijke richting. Daardoor kon vaker dan in 2012 de banencombinatie van eerste voorkeur worden gebruikt: landen op de Kaagbaan en starten vanaf de Polderbaan. Die combinatie levert per saldo minder gehinderden op dan wanneer de Aalsmeerbaan of de Buitenveldertbaan wordt gebruikt.

In totaal 4.624 mensen dienden een klacht in, meestal over herrie. Het aantal veelmelders nam af van 33 naar 27. Maar deze 27 mensen waren wel verantwoordelijk voor 82.511 van de in totaal 121.771 klachten. De meeste klachten komen uit de zomermaanden en in de week scoort de zondag het hoogste. Relatief gezien komen de meeste herrieklachten over starts in de late avond en de nacht. Sowieso wordt slaapverstoring het meest genoemd.

De vrachttoestellen die in de avond starten vanaf de Kaagbaan en een bocht maken boven Hoofddorp en Haarlem geven de meeste boze reacties. Deze 747-400 Boeings komen zwaar beladen laag over op weg naar Hong Kong en Shanghai. Ook de MD-11 produceert veel geluid, maar dat toestel wordt in het najaar uit de KLM-vloot gehaald. De moderne Airbus A380 van Emirates is van de grote toestellen het stilste.

Daling
Amsterdam, Hoofddorp en Amstelveen zijn net als het jaar daarvoor de plaatsen met de meeste melders, al nam hun aantal wel af. Ook in Haarlem, Heemstede, Velserbroek, Nieuw-Vennep en Badhoevedorp waren minder klagers. In Rijsenhout nam het aantal mensen dat een of meer meldingen deed af met 44,7 procent, de grootste daling van alle woonplaatsen. In Zwanenburg en Spaarndam dienden meer inwoners een klacht in. Dat is ook het gevolg van de ’gunstige’ windrichting, waardoor meer vliegtuigen opstijgen vanaf de Zwanenburgbaan.

Het aantal gehinderden in de directe omgeving van Schiphol is dankzij ’hinderbeperkende maatregelen’ (zoals Landartpark Buitenschot ten noorden van Hoofddorp) in de afgelopen vijf jaar met tien procent verminderd. Daarmee is de koek wel op. Verdere maatregelen (anders dan de komst van stillere vliegtuigen) leiden slechts tot het verplaatsen van de overlast.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Tja je kunt niet overal op reageren. En op zo'n dom, onzinnig, oppervlakkig en tendentieus verhaaltje als dit laat ik dat maar achterwege.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Wij adviseren u daarom hinder door vliegverkeer niet meer te melden bij BAS" staat er op deze site bij het onderdeel Hinder. Maar daar heb ik al vaker tevergeefs op gewezen......



Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er wordt bovendien creatief met de cijfers omgesprongen. De sector heeft helaas de troefkaarten in handen en kan de cijfers zo neerleggen dat er zulke onzinnige berichtgeving uit voort kan vloeien.
Het is voor een buitenstaander praktisch niet na te gaan hoe men de cijfers interpreteert. Bovendien zijn heel veel mensen het meer dan zat om klachten in te dienen, omdat het systeem bewust klant-onvriendelijk is gemaakt. Zo liegt en bedriegt de sector de mensen voor, zonder consequenties.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Toen al: 1997: de voorganger van CROS, CGS (Commissie Geluidhinder Schiphol)liet onderzoek doen door onderzoeksburo Regioplan Stad en Land te Amsterdam: Veel klagers zijn Klaagmoe: Het helpt toch niet!

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Toch positief om de windrichting de eer te gunnen dat er minder geklaagd is....