Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder hoog bouwen rond Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 964 
|
 Cobouw 
Minder hoog bouwen rond Schiphol

SCHIPHOL - Bouwen rond luchthaven Schiphol moet lastiger worden. De inspectie van Verkeer en Waterstaat pleit voor instellen van een hoogtebeperking tot 100 meter rond tien kilometer rond de landingsbanen.

Nu geldt nog een bouwverbod boven de 150 meter binnen een straal van 6 kilometer.
Gebouwen, windturbines en bomen vormen een toenemend gevaar voor vliegtuigen, oordeelt de inspectie en daarom is het noodzakelijk aan nieuwe bouwactiviteiten paal en perk te stellen. Volgende week slaat de inspectie alarm in een signaalrapportage aan de ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (VROM). Volgens een woordvoerder van de inspectie werken de ministers al aan extra regels voor strengere hoogtebeperkingen om aan het verzoek van de inspectie tegemoet te komen.
Rond Schiphol vindt momenteel ongebreidelde groei van de bebouwing plaats. “Er is een trend van ‘landmarks’ van woontorens en hoge kantoren gaande in de directe omgeving.” Ook ziet de inspectie het toenemende aantal windturbines rond de luchthaven met lede ogen aan. “Vooral windturbines, waarbij hoogtes van 180 meter al geen uitzondering meer zijn, kunnen aanleiding geven tot operationele problemen.”

Onvoldoende
De hoogtebeperkingen in het Luchthavenindelingenbesluit beperken die bouw wel, maar volstrekt onvoldoende om de veiligheid van vliegtuigen te garanderen. Daarom wil de inspectie verlaging van de bebouwing en bijna een verdubbeling van het areaal waarvoor de beperkingen gelden.
Hoge bebouwing leidt tot zogenoemde zogturbulentie of wervelstaten. Bij bepaalde windsnelheden en richtingen kan de onverwachte turbulentie gevaar opleveren bij de start of landing. Daarnaast blijken objecten met een diskvormigvlak rond de luchthaven een vergelijkbaar risico op te leveren.
Wie wil bouwen in de buurt van Schiphol moet zich al houden aan strenge regels voor bouwkranen en heistellingen. De inspectie constateert steeds minder overtredingen van die voorschriften. Wie precies wil weten wat wel of niet mag, kan zich sinds gisteren richten tot het gezamenlijke Inspectieloket Schiphol. Er bemoeien zich negentien handhavende diensten met de luchthaven, maar bedrijven kunnen met vragen of vergunningsverzoeken terecht bij één punt.


Reacties op dit bericht