Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minder geluidsoverlast Schiphol door nieuw stelsel

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 964 
|
 nd.nl 
Minder geluidsoverlast Schiphol door nieuw stelsel

Geluidsoverlast door vliegtuigen rond Schiphol kan worden beperkt door beter gebruik te maken van de start- en landingsbanen. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) heeft daarover afspraken gemaakt met luchtvaartpartijen, bewonersorganisaties en regionale bestuurders in een overleg onder leiding van oud-milieuminister Hans Alders (PvdA).

De luchthaven experimenteerde al twee jaar met een nieuw stelsel. Daarvoor werd niet altijd de baan met de minste geluidshinder voor de omgeving ingezet. Het uitgangspunt is nu om altijd zo min mogelijk banen tegelijkertijd te gebruiken. De nieuwe regels zijn volgens Mansveld verder eenvoudiger en begrijpelijker.

In de afgelopen vijf jaar is de geluidsoverlast rond Schiphol door diverse maatregelen al afgenomen met zo’n tien procent. Verdere afname is moeilijk omdat de hinder vaak alleen maar wordt verschoven naar een ander gebied. Eventuele oplossingen zijn het aanpassen van de start- en landingsprocedures en meer stillere vliegtuigen.

Om de mensen die toch blijvend overlast houden door aankomend en vertrekkend vliegverkeer heeft Mansveld besloten tien miljoen euro te storten in een leefbaarheidsfonds voor gedupeerden. Ook Schiphol en de provincie Noord-Holland leggen ieder tien miljoen bij, zodat het fonds in totaal dertig miljoen euro bevat.

Het nieuwe geluidsstelsel is onderdeel van afspraken die in 2008 over Schiphol zijn gemaakt. Zo is tot en met 2020 een maximum van 510 duizend vliegbewegingen per jaar afgesproken. Daarnaast gaan de luchthavens in Eindhoven en Lelystad een deel van de vluchten, zo’n zeventigduizend, afhandelen.

Mansveld wil het nieuwe geluidsstelsel zo snel mogelijk in wet- en regelgeving vastleggen. Hoewel de nieuwe regels nog niet officieel zijn ingevoerd, wordt al wel gevlogen volgens het nieuwe stelsel.

In een verklaring zegt de staatssecretaris blij te zijn de het stelsel wordt gedragen door alle betrokkenen in het overleg. “Dat maakt het tot een eerlijk, beproefd en evenwichtig stelsel”, aldus Mansveld.

auteur: Novum


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp


Geplaatst door Jaap uit Bussum

“Eventuele oplossingen zijn het aanpassen van de start- en landingsprocedures en meer stillere vliegtuigen.” Of er “meer stillere” vliegtuigen komen valt te betwijfelen. De eerste prioriteit bij de vliegtuigbouwers ligt bij het zuiniger maken van vliegtuigen, omdat de brandstof een steeds groter deel van de kostprijs van een vlucht gaat uitmaken. Misschien dat dat zelfs wel ten koste van geluidsreductie gaat.