Minder CO2 door formatievliegen
In de strijd tegen het broeikaseffect komt ook de luchtvaart met creatieve ideeën om de CO2-uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Formatievliegen en onderweg tanken zou helpen om het brandstofverbruik van vliegtuigen de verminderen.
Door Ellen van Ruiten
De luchtvaart is maar verantwoordelijk voor anderhalf tot twee procent van de door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot. Dat valt dus reuze mee, ware het niet dat de uitstoot van broeikasgassen op grote hoogte veel schadelijker is dan uitstoot op de grond.
Duurzamer vliegen
Het Nederlands Instituut voor Vliegontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) onderzoekt of er manieren zijn om vliegen duurzamer te maken. De verwachtingen zijn namelijk dat het aantal vliegbewegingen in 2050 verdrievoudigd zal zijn. Dus de luchtvaart moet schoner. En zuiniger, omdat de olieprijs nog steeds stijgt.
Formatievliegen
De NIVR kijkt nu of formatievliegen voordeel oplevert voor de luchtvaart. Door net als vogels in een V-formatie te vliegen, kunnen vliegtuigen gebruik maken van elkaars luchtstroom voor meer stijgkracht. Grote jets die vanuit Europa naar de VS vliegen, kunnen elkaar boven Engeland treffen om gezamenlijk de oversteek te maken. In theorie zou dit het brandstofverbruik met tien procent verminderen.
Bijtanken in de lucht
Een andere revolutionaire optie die het NIVR onderzoekt, is het tanken in de lucht. Net zoals nu gebeurt bij militaire toestellen. Hoe lichter een vliegtuig, hoe minder brandstof namelijk wordt verbruikt. De gevulde brandstoftank van een vliegtuig beslaat het grootste gedeelte van het totale gewicht. Passagiers en hun bagage maken daar maar tien procent van uit. Tussenlandingen voor bijtanken zou ervoor zorgen dat vliegtuigen nog maar de helft van de huidige hoeveelheid brandstof nodig hebben. Maar omdat de vlucht dan langer gaat duren en omwonenden van vliegvelden meer overlast krijgen, wordt er gekeken naar air-to-air bijtanken. Dit zou zorgen voor dertig procent minder brandstofverbruik.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Waarom worden vliegtuigen niet gekatapulteerd vanaf een startbaan? Dus niet met brullende motoren over woonwijken heen bulderen maar met een motor op de grond (zoals op een vliegdekschip) de kist lanceren?
Of met vliegboten starten vanaf het water?
Of met heliumliften kisten eerst op hoogte brengen en dan pas in de lucht starten?
Of vanaf een helling heel hard naar beneden rijden om snelheid te maken en dan door te vliegen (zoals parasailers doen)?
Of gewoon de behoefte wegnemen om ongelimiteerde aantallen luchtvervuilers de lucht in te sturen?
Krijg ik al een baan aangeboden van het NIVR…?