Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder CO2 door formatievliegen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 827 
|
 Columbus 
Minder CO2 door formatievliegen

In de strijd tegen het broeikaseffect komt ook de luchtvaart met creatieve ideeën om de CO2-uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Formatievliegen en onderweg tanken zou helpen om het brandstofverbruik van vliegtuigen de verminderen.

Door Ellen van Ruiten

De luchtvaart is maar verantwoordelijk voor anderhalf tot twee procent van de door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot. Dat valt dus reuze mee, ware het niet dat de uitstoot van broeikasgassen op grote hoogte veel schadelijker is dan uitstoot op de grond.


Duurzamer vliegen
Het Nederlands Instituut voor Vliegontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) onderzoekt of er manieren zijn om vliegen duurzamer te maken. De verwachtingen zijn namelijk dat het aantal vliegbewegingen in 2050 verdrievoudigd zal zijn. Dus de luchtvaart moet schoner. En zuiniger, omdat de olieprijs nog steeds stijgt.


Formatievliegen
De NIVR kijkt nu of formatievliegen voordeel oplevert voor de luchtvaart. Door net als vogels in een V-formatie te vliegen, kunnen vliegtuigen gebruik maken van elkaars luchtstroom voor meer stijgkracht. Grote jets die vanuit Europa naar de VS vliegen, kunnen elkaar boven Engeland treffen om gezamenlijk de oversteek te maken. In theorie zou dit het brandstofverbruik met tien procent verminderen.


Bijtanken in de lucht
Een andere revolutionaire optie die het NIVR onderzoekt, is het tanken in de lucht. Net zoals nu gebeurt bij militaire toestellen. Hoe lichter een vliegtuig, hoe minder brandstof namelijk wordt verbruikt. De gevulde brandstoftank van een vliegtuig beslaat het grootste gedeelte van het totale gewicht. Passagiers en hun bagage maken daar maar tien procent van uit. Tussenlandingen voor bijtanken zou ervoor zorgen dat vliegtuigen nog maar de helft van de huidige hoeveelheid brandstof nodig hebben. Maar omdat de vlucht dan langer gaat duren en omwonenden van vliegvelden meer overlast krijgen, wordt er gekeken naar air-to-air bijtanken. Dit zou zorgen voor dertig procent minder brandstofverbruik.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Och, zo maar nog een ideetje:

Waarom worden vliegtuigen niet gekatapulteerd vanaf een startbaan? Dus niet met brullende motoren over woonwijken heen bulderen maar met een motor op de grond (zoals op een vliegdekschip) de kist lanceren?

Of met vliegboten starten vanaf het water?

Of met heliumliften kisten eerst op hoogte brengen en dan pas in de lucht starten?

Of vanaf een helling heel hard naar beneden rijden om snelheid te maken en dan door te vliegen (zoals parasailers doen)?

Of gewoon de behoefte wegnemen om ongelimiteerde aantallen luchtvervuilers de lucht in te sturen?

Krijg ik al een baan aangeboden van het NIVR…?


Geplaatst door Piet uit Castricum

Anderhalf tot twee procent is geweldig veel

Geplaatst door Els uit Castricum

Ik volg menigmaal de chemstrepen van de vliegtuigen en zie dan, hoe na enige tijd het tot een sluierbewolking wordt geformeerd. Je ziet op een gegeven moment zoveel van die dikker wordende strepen tot een dicht wolkendek verworden, dat mijn gedachte is, dat dit heel wat moet doen met de warmte, die opstijgt en tegen gehouden wordt door die dikke laag. En altijd moet ik een beetje lachen als ik de mensen van het weerbericht hoor vertellen over de sluierbewolking, die volgens mij voor een groot deel door de luchtvaart wordt veroorzaakt.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" Dat valt dus reuze mee, ware het niet dat de uitstoot van broeikasgassen op grote hoogte veel schadelijker is dan uitstoot op de grond. "

Dus het valt zeer zeker NIET mee !
Wordt hier alleen maar gekeken naar wederom getallen? Ja, dus. Blijkbaar wordt het gevolg, dus de schadelijkheid, ondergeschikt geacht aan de procentuele verhoudingen.

Kwalijke zaak.

Geplaatst door Frits uit Leiden

Als jongetje had je de Vliegende Hollander. Dat was zo'n karretje met trappers en zo'n vreemd stuur. De KLM heeft een logo met een vliegende zwaan. Kunnen de uitvinders in Delft dat trapvliegtuig verbeteren, waarmee iemand het Nauw van Calais is overgestoken? Dat is pas een sprong voorwaarts.
Met die pindakaas boterhammen van die schaatsers moet dat vast wel lukken.

Benno Baksteen, kun je ook een leerstoel daarvoor oprichten aan de TUD?
Of misschien wil Wubbo Ockels als de hoogleraar van vliegeren een handje of voetje helpen. Als roeier moet hem dat wel liggen. Prof. dr. Stallen kan als coach ingehuurd worden om de mentale training van mensen te verzorgen, die bang zijn om in zo'n vliegtuig te stappen.
Ik zie Olav al als trappende passagier in zo'n KLM-zwaan overvliegen naar het zuiden. Olav zul je naar me zwaaien? Het lijkt me een fantastisch gezicht. Eerst even een rondje over Castricum, zodat Els haar vlag volstok kan uithangen. Olav, denk er wel aan om voldoende boterhammen met pindakaas meenemen.

Geplaatst door Ton uit NULL

Net als vogels (ganzen)?
Alweer een modern sprookje van Moeder de Gans.