Miljoenen extra voor luchtvaartonderzoeker NLR
AMSTERDAM -
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR krijgt jaarlijks 3,6 miljoen extra voor onderzoek, vooral op het gebied van luchtvaart. Ook wordt in totaal elf miljoen euro beschikbaar gesteld om de gebouwen in Amsterdam op te knappen en voor het moderniseren van de windtunnel in Flevoland.
Dat geld zegde minister Eurlings (verkeer en waterstaat) woensdag namens enkele ministeries toe aan het negentig jarige NLR. De minister feliciteerde eveneens de negentig jaar bestaande KLM en Fokker. En hoewel Fokker dertien jaar geleden de fabrieken op Schiphol-Oost sloot en het restant een onderdeel is van Stork, is volgens Eurlings de vliegtuigbouw niet verdwenen uit Nederland. ,,In de sector werkt nu een kwart meer mensen dan indertijd. En het NLR speelt daar een belangrijke rol in.’‘
Bij het NLR in Amsterdam en Flevoland werken 685 mensen. Er wordt gewerkt met een budget van 74 miljoen. Twintig miljoen komt van de overheid en de rest via contracten zoals voor Schiphol, Airbus en Defensie. Het streven is dat de luchtvaart schoner, zuiniger, stiller en veiliger wordt. In de windtunnel in Flevoland wordt al het nieuwste type Airbus getest, de A350.
Volgens KLM-topman Hartman is het de komende jaren de uitdaging om bestaande vliegtuigtypes duurzamer te maken. ,,Echt compleet nieuwe vormen van vliegtuigen verwacht ik niet de komende 25 jaar. Misschien kan wel eens serieus worden gekeken of vrachtvervoer per zeppelin mogelijk is. Ook moet het probleem van de herrie binnen in een vliegtuig worden aangepakt, net als het uitdrogen van passagiers op de lange vluchten.’‘
Voor de luchthaven Schiphol wordt onderzoek gedaan naar landingsprocedures (glijvluchten) en een nieuw systeem voor het meten en reguleren van geluidshinder. Voor Defensie worden ook regelmatig projecten opgezet. Zo werd woensdag een samenwerkingsovereenkomst getekend met Dutch Space en Lockheed Martin voor trainingen van piloten van gevechtsvliegtuigen. Met gesimuleerde gevechtsscenario’s kan nog beter worden getraind. Bij komend voordeel is dat er minder vaak echte straaljagers de lucht in hoeven voor trainingen.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Hoezo?