Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Militairen ingezet als verkeersleider.

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 478 
|
 Telegraaf 
Militairen ingezet als verkeersleider.

Van een onzer verslaggevers

 
  SCHIPHOL, maandag

    Militaire verkeersleiders worden snel opgeleid om het vliegverkeer op de regionale luchthavens in goede banen te leiden.
      De ongewone maatregel is nodig omdat de Luchtverkeersleiding Nederland, die verantwoordelijk is voor het steeds drukkere vliegverkeer in ons luchtruim, kampt met een ernstig personeelstekort.
    Inmiddels zijn ook al enkele buitenlandse verkeersleiders aangesteld, omdat de werving in ons land onvoldoende geschikte kandidaten oplevert.
    Directeur G. Kroese van Luchtverkeersleiding Nederland kan maar met moeite geschikt personeel vinden.

    Aankomende luchtverkeersleiders worstelen met de ingewikkelde regelgeving en de vele start- en landingsbanen op Schiphol en de generatie babyboomverkeersleiders zorgt met een pensioneringsgolf nu voor extra leegloop.
„We moeten dus in onze opleiding heel hard lopen om überhaupt stil te staan”, zei de topman van de verkeersleiding, waar verlofdagen van verkeersleiders moeten worden ingetrokken om op sterkte te blijven.
    Vooralsnog hebben zich geen problemen voorgedaan bij de afhandeling van het vliegverkeer.
    Uit het jaarverslag blijkt wel dat vorig jaar 60 procent meer incidenten werden geregistreerd, overigens zonder dat zich daarbij echt gevaarlijke situaties voordeden.
    Toch bleken in 330 gevallen vliegtuigen van hun koers te zijn afgeweken of op verkeerde start en landingsbanen te zijn terechtgekomen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door p.j.winkel

60% is niet mis. Men is er niet bepaald optijd bij. Het hoeft maar eenmaal te gebeuren. Als het kalf verdronken is.......
Bijlmerramp. Ben benieuwd of de minister wordt gekappiteld.

Geplaatst door Flipje

Is dit wel verstandig? Er hoeft maar een denkfout te gebeuren en het is goed mis. (Denk eens aan de invoerfout. Naast degenen die het invoerden, was er een commissie om te controleren of de data goed ingevoerd waren. Daarna was er een andere commissie of de uitvoer wel klopte. We weten wel beter.)
Het vliegverkeer stopt voor enkele dagen. Nog erger is dat men al het mogelijke had gedaan om te voorkomen dat zo iets zou gebeuren.
We weten bijvoorbeeld allemaal hoe moeilijk het is regels te maken en dan alle risico's te minimaliseren. Denk maar eens aan de bug in de programma (dat zijn commando's of regels).
En dan hebben we het niet eens over de off- dag van de verkeersleider.

Maar eens kijken hoe dit afloopt. (Geruchten doen de ronde dat Erik de Vlieger Kroese gaat opvolgen.)

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

De paniek neemt langzamerhand hand over hand toe.
Gezien het gebruik van de Polderbaan is het relatief rustig waardoor we in de tuin kunnen werken zonder tranen in de ogen. Op de achtergrond horen we de kisten gas geven om de landing in goede banen te leiden.
Plotseling komt er een kist op 300 (?) meter over, letterlijk recht over ons huis, 90 graden (haaks) op de richting die normaal wordt gebruikt door de landers op Zwanenburg en Polderbaan. Ondanks het feit dat er twee camera’s klaar lagen geen gelegenheid gehad dit ‘evenement’ vast te leggen, zo snel ging het.

En dan bovenstaand artikel. De werkdruk is enorm, zo hoog zelfs dat er dan maar militairen worden ingezet. Bovendien is de materie zeer ingewikkeld vanwege de regelgeving. Vakantiedagen worden ingetrokken maar vreest niets, het is maar 330 keer voorgekomen dat er op een verkeerde baan is gestart dan wel geland.

Je leest het nog een keer en denkt onwillekeurig terug aan Tenerife (PanAm / KLM: per ongeluk verkeerde baan weet u nog?), het grootste aantal slachtoffers bij een vliegramp ooit. Volgens Kroese waren er echter GEEN gevaarlijke situaties. Op de VERKEERDE BAAN is geen gevaarlijke situatie op Schiphol.