Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Milieugroepen hekelen groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 638 
|
 Haarlems Dagblad 
Milieugroepen hekelen groei Schiphol

SCHIPHOL - Milieudefensie en de stichting Natuur en Milieu hekelen de plannen van het kabinet om de luchthaven Schiphol tot 2020 te laten groeien. Dat Schiphol in 2040 de eerste klimaatneutrale luchthaven ter wereld moet zijn, gaat er bij de milieugroepen niet in.

Het kabinet stelde vrijdag de Luchtvaartnota vast. Daarin staat dat de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 (kooldioxide) moet zoveel mogelijk worden teruggedrongen. De overgebleven uitstoot moet worden gecompenseerd door het planten van bomen. Ook rond de vliegvelden van Lelystad en Eindhoven moet naast de CO2-uitstoot ook de geluidshinder teruggedrongen worden. De twee vliegvelden moeten 70.000 vluchten overnemen om een verdere groei van Schiphol van 400.000 vluchten dit jaar tot 510.000 vluchten in 2020 mogelijk te maken.

Volgens Milieudefensie zet het kabinet daarmee de deur wagenwijd open voor verder groei van lawaaioverlast en de uitstoot van broeikasgassen. Er is geen enkel zicht op de ‘klimaatneutrale’ en stille luchtvaart die het kabinet in het vooruitzicht stelt. Meta Meijer, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: ,,Schone en stille vliegtuigen bestaan niet, zullen in 2020 niet bestaan en als ze in 2040 al bestaan zullen ze nog nauwelijks gebruikt worden. Omdat vliegen goedkoop is worden er gemakkelijk grote afstanden afgelegd. Per kilometer is vliegen veel vervuilender dan andere vervoersvormen. Bovendien zijn vliegtuigen per liter brandstof meer dan twee keer zo schadelijk voor het klimaat, vanwege de uitstoot van verbrandingsgassen in hoge luchtlagen.’‘

Ook de stichting Natuur en Milieu hekelt de kabinetskeuze voor forse groei van Schiphol en regionale luchthavens. Mirjam de Rijk, algemeen directeur: ,,De minister houdt krampachtig vast aan onrealistische groeicijfers. Met een lagere groei is overloop naar regionale luchthavens, met alle bijbehorende investeringen en overlast, onnodig. Dat de luchtvaart in 2040 klimaatneutraal zal zijn, is vooral wensdenken zonder enige onderbouwing. Zelfs als voor de luchtvaartsector het strengste (prijs)beleid wordt ingezet, en als alle nog niet ontwikkelde maar wel wenselijke techniek op tijd beschikbaar komt, dan nog is het aandeel van de luchtvaart in de klimaatemissies te hoog om de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden.’’ Natuur en Milieu ziet Schiphol liever als het centrum van een groeiend netwerk aan hogesnelheidslijnen in Europa.


Reacties op dit bericht