Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Milieufederatie Noord-Holland: Stimuleer Hoge Snelheidlijn,  stop verdere groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1991 
|
 NULL 
Milieufederatie Noord-Holland: Stimuleer Hoge Snelheidlijn,  stop verdere groei Schiphol

In een inspraakreactie op de structuurvisie Noord-Holland in 2040 stelt Milieufederatie Noord-Holland dat een ongebreidelde groei van de luchtvaart, waarbij naast Schiphol ook Lelystad en Eindhoven als overloopluchthaven van Schiphol worden ingezet, zich niet verhoudt met een benodigde CO2 reductie van 80-90% in 2050.

De groei van de luchtvaart in Nederland zal de komende tien jaar een zachte landing moeten maken en zal zich moeten gaan stabiliseren op het huidige niveau, waarbij de vluchten tot 800 km vervangen zullen moeten worden door snelle internationale treinverbindingen (circa 40% van de vluchten van en naar Schiphol zijn vluchten binnen een afstand van 800 km). Schiphol zal zich moeten ontwikkelen als railluchthaven.

De provincie Noord-Holland dient de ontwikkeling van Schiphol zodanig te stimuleren dat korte afstandsvluchten tot 1000 km worden overgeheveld worden naar een goed werkend HSLnetwerk. Het gevolg hiervan zal zijn dat alle nationale luchtvaart geconcentreerd kan blijven op Schiphol; Lelystad en Eindhoven zijn als overloopluchthaven niet meer nodig.

De inspraakreactie van MHN vindt u ==>hier


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Van de provincie-bestuurders van Noord-Holland hoef je geen 'groene' invulling te verwachten, enkel als zakkenvullers, zo pro-Schiphol als zij zijn. En de burger maar in de vervuiling, lawaai en onveiligheid laten zitten.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

NB
Al in 1995 werd beloofd: Zie de oude PKB: De europese vluchten zullen een groot deel van de eurpose vluchten gaan overnemen.

Het wordt dus wel tijd dat daar eindelijk werk van wordt gemaakt ! Zeker in deze tijd van CO-2 reductie !

Geplaatst door cns uit deltametropool

De vraag mag wel eens gesteld of de gevestigde milieuclubs de oren niet teveel naar hun belangrijkste geldschieter laten hangen? ALLE zijn ze n.l. alweer jaren afhankelijk van die ene bron en sindsdien weinig slagvaardig gebleken.

Het lijkt er zelfs op dat in hun directiekamers precies hetzelfde jargon is overgenomen dat door met de Schiphol Group nauw verbonden politici wordt gebezigd.
Toppunt daarbij is wel het model van de "Vlinderstrik" (zie website MFNH).
Geheel in stijl met de vermaledijde "metropolitane strategie" van de luchtvaartsector effenen deze milieuclubs in feite mede de weg naar het destijds door o.a. Gerlach Cerfontaine geintroduceerde "governance-bestuur".
Ook hier komen de negatieve effecten van vergaande institutionalisering helaas weer eens naar voren.



Geplaatst door Thijs uit NULL

Ik hoop toch dat de Milieufederatie Noord-Holland z,n woord houdt en dat het voor omwonenden toch een positieve impuls is.
Nulgroei voor de luchtvaart is echt noodzakelijk geworden om het milieu en omwonenden te sparen.