Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Milieudefensie kraakt rapport

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 609 
|
 Haarlems Dagblad 
Milieudefensie kraakt rapport

Kritiek op advies over Schiphol

door Richard Mooyman - Haarlems Dagblad

SCHIPHOL - Het advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat over de toekomst van Schiphol rammelt aan alle kanten. Dat stelt de Vereniging Milieudefensie op grond van een onderzoek dat het bureau CE uit Delft heeft uitgevoerd. In een geruchtmakend rapport aan staatssecretaris Schultz (verkeer) stelde de Raad voor Verkeer en Waterstaat afgelopen zomer voor om verdere groei van Schiphol mogelijk te maken door het vliegverkeer te bundelen. Daarvoor zouden woningen in Zwanenburg en Halfweg moeten worden gesloopt.

De Vereniging Milieudefensie, bewonersgroepen rond Schiphol en Europese zusterorganisaties hebben het bureau CE drie rapporten laten beoordelen op de argumentaties over de economische betekenis van de luchtvaart. Een van de drie rapporten is het advies ’Vluchten kan niet meer’ van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, onder voorzitterschap van ex-gedeputeerde F. de Zeeuw. Milieudefensie stelt dat de claims over de belangrijke bijdrage die Schiphol levert aan de economie en de werkgelegenheid niet goed zijn onderbouwd.

,,Dit onderzoek laat zien dat er lustig op los wordt gemanipuleerd om de groei van luchthavens als Schiphol veilig te stellen’’, aldus campagneleider verkeer J. Wijnhoven van Milieudefensie. ,,Op cruciale momenten wordt Schiphol neergezet als de kurk waarop de natie drijft. Dat wordt maar al te vaak klakkeloos aangenomen. Ten onrechte, zo blijkt.’’ De bewering dat het niet toestaan van groei rampzalige gevolgen heeft, wordt volgens Milieudefensie niet met een degelijke analyse onderbouwd.

Ook zou Nederland er volgens de organisatie per saldo weinig mee opschieten omdat de aangelokte bedrijven veelal uit andere regio´s zouden komen. Een toename van de werkgelegenheid in de buurt van Schiphol hoeft niet te betekenen dat het aantal arbeidsplaatsen landelijk toeneemt, zo stelt Milieudefensie.

Vraagtekens zet de organisatie ook bij de deelname van topman Kottman van bouwconcern Ballast Nedam bij het opstellen van het advies. Dit leidt volgens de organisatie tot twijfels aan de onafhankelijkheid, aangezien hij belang zou kunnen hebben bij de uitbreiding van Schiphol. Ook verwijt Milieudefensie de raad dat verkeerde getallen over werkgelegenheid worden gebruikt.

Tenslotte zouden de gevolgen van mogelijke beperkingen voor de luchtvaart in een aantal gevallen worden overschat. Als gevolg daarvan worden mogelijke veranderingen in de bedrijfsvoering of in de prijsstelling van vliegtickets niet serieus genomen, zo stelt Milieudefensie. De Zeeuw zei afgelopen zomer dat hij met zijn advies ’de steen in de vijver’ wilde gooien voor een meer fundamenteel debat over Schiphol. De raad kiest volgens hem voor de groei die nodig is om Schiphol mainport te laten blijven. Maar die groei moet volgens De Zeeuw wel aan voorwaarden worden gebonden, zoals een financiële compensatie voor omwonenden die overlast ondervinden.


Reacties op dit bericht