Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Milieuclaims luchtvaart misleidend

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 557 
|
 www.natuurenmilieu.nl 
Milieuclaims luchtvaart misleidend

De luchtvaartsector misleidt wanneer ze zegt dat vliegtuigen 70 procent zuiniger zijn geworden. Dat concludeert Natuur en Milieu uit een studie van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
 
NLR onderzocht de claims van KLM en andere leden van de International Air Transport Association, die stellen dat de huidige passagiersvliegtuigen 70 procent zuiniger zijn dan die van de jaren zestig. Het onderzoek toont echter aan dat vliegtuigen minder dan vijf procent zuiniger zijn geworden.
De luchtvaartsector vergeleek zéér onzuinige oude vliegtuigen altijd met het allerzuinigste vliegtuig van deze tijd. ‘De sector heeft politiek en publiek jarenlang misleid’, concludeert Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu uit het rapport dat verscheen op de internationale dag van de wereldluchtvaart.

De luchtvaart is in Europa verreweg de sterkste groeier in de uitstoot van broeikasgassen. Tussen 1990 en 2003 nam de uitstoot met 73 procent toe. Tot 2012 zal de uitstoot met nog eens 44 procent stijgen, verwacht het NLR dat twijfelt over de door de industrie voorspelde nog te behalen zuinigheidswinst. Veel studies daarover zijn erg optimistisch, zo valt in haar rapport te lezen.

Natuur en Milieu vindt dat de Nederlandse regering moet aandringen op EU-maatregelen die zuinigheid belonen en verspilling bestraffen. De Rijk: ‘De NLR-studie toont duidelijk aan dat de luchtvaartsector te weinig doet aan energie-efficiency. Zonder overheidsmaatregelen verandert dat ook niet. Daarom willen wij dat de luchtvaart zo snel mogelijk gaat deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem, zoals voorgesteld door de raad van EU-milieuministers. Dat maakt innovatie economisch interessant. Zeker wanneer dat wordt gecombineerd met BTW op tickets en accijns op brandstof.
De luchtvaart betaalt beide nog steeds niet.’

Klik hier voor het NLR-rapport ‘Fuel efficiency of commercial aircraft, November 2005’ (pdf).


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Dat verbaasd wederom niet.
En als NLR dat beweert komt hetdus uit onverdachte hoek.
Het past allemaal in de Mythe over Schiphol en de Luchtvaart in het algemeen
Jan Griese

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Frappant.

“Mooi ook dat de politiek alert reageert en direct noodmaatregelen afkondigt, Van Geel voorop, die heeft tenslotte moeite met het halen van de Europese normen. Vanwege het populisme dat hoogtij viert in het huidige bestuur van dit land worden oudere vliegtuigen direct geweerd van Schiphol. De zuinige kisten (wel 70% zuiniger dan die uit de jaren 60) mogen blijven komen, de extreme vervuilers worden geweerd en doordat Nederland voorop loopt als progressief land is Europa een stuk verder in het leefbaar maken van het milieu. We kunnen gerust adem halen zonder mondkapje, de problemen worden aangepakt.”

Inderdaad: bovenstaande is helaas fictie. Hoe kan het toch zijn dat een sector niet een beetje de feiten ‘politiek manipuleert’ maar zichtbaar liegt terwijl hun baas (de overheid) zachtjes doordut?

Nu nog wachten op een rapport dat duidt de 26 dBa in slaapkamers, zoals berekend door Verkeer en Waterstaat, ‘nogal’ afwijkt van de werkelijkheid?