Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Midden-Oosten is grote concurrent van Europa’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1439 
|
 Telegraaf 
’Midden-Oosten is grote concurrent van Europa’

door ARNOLD BURLAGE

AMSTELVEEN – KLMtopman Leo van Wijk, tweede man van ’s wereld grootste luchtvaartcombinatie Air France-KLM, waarschuwt Europa en Nederland voor dreigend en ingrijpend concurrentiegevaar vanuit het Midden- Oosten. „In veel opzichten kunnen maatschappijen, die hun passagiers nu nog grotendeels via Europa tussen Azië, Afrika en de VS vliegen, via nieuwe knooppunten in het Midden-Oosten om en over onze ’hubs’ heen. De luchthaven Doebai is als nieuw strategisch knooppunt niet alleen kostenvoordelig, maar ook nog geografisch goed gepositioneerd, servicegevoelig en aan geld voor alle comfort bestaat geen gebrek”, stelt de KLM-topman vast.

De KLM-president analyseert voor het eerst als nieuw benoemde voorzitter van de strategische en politieke commissie van de IATA, de internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, over razendsnelle veranderingen op het speelveld van de wereldluchtvaart.
    „Niet de grote internationale maatschappijen uit Azië of de Verenigde Staten zijn een bedreiging voor de positie van Europa in de burgerluchtvaart, maar dat is de concurrentiepositie, die tussen die twee grote passagiers- en vrachtmarkten in het Midden- Oosten wordt opgebouwd”, zegt Van Wijk. „Vooral ook vanwege de kosten, waarop luchtvaartmaatschappijen moeten letten, dreigt de luchtvaart als motor van de economie daarom uitgerekend in Europa en Nederland te gaan haperen”, vervolgt hij bezorgd.
    „De afhandelingskosten op de moderne luchthaven van Doebai bijvoorbeeld, die als knooppunt wordt opgebouwd, bedragen 10% van wat op Schiphol betaald moet worden. Wij praten hier vooral lang en vaak over luchtvaart en milieu, het overvolle luchtruim en mogelijke beperkingen. Het economisch belang van de luchtvaart staat nauwelijks op de agenda, ook niet bij de EU in Brussel. In het Midden- Oosten ligt dat anders.”
    Het is niet de bedoeling van Van Wijk om als stuurman van de invloedrijke IATA commissie overheden wereldwijd de les te gaan lezen. „We zullen internationaal onze visie op dit soort ontwikkelingen geven, zodat overheden en politici weten wat ze kunnen doen om de luchtvaart als economische motor te laten overleven. Redelijke tarieven op luchthavens, goede infrastructuur en milieubeheersing vormen daarvoor als basis een drieeenheid”, luidt het oordeel.

De ontwikkeling van de vier ’hubs’ in Europa, ’mainports’ Londen, Parijs, Frankfurt en Schiphol, is grotendeels voltooid. De KLM-directeur, die binnen de IATA als één van de langstzittende bestuursvoorzitters een nestorrol vervult, voorspelt op grond van die conclusie: „De concurrentie zal naast de grote allianties van vliegmaatschappijen nu van nieuwe knooppunten komen. Als we willen kiezen voor het grote economische belang van de luchtvaart zullen we daar meer zorg aan moeten besteden. Als het goed gaat, worden nu de mogelijkheden beperkt, als het slecht gaat, jammeren we om een banenmotor. Maar het is geen schakelaar die je aan en uit kunt zetten.”
    De loonkosten zijn een ander punt van zorg. „Wat met terughoudendheid bij de KLM aan een nieuwe cao is neergezet, is van enorme betekenis. Dat vormt een basis voor groei. De loonkosten van onze concurrenten in Azië bedragen 20% van de totale kosten. In Europa is dat 30%, daar zullen de besparingen vooral uit de tarieven en de beheersing van andere kosten moeten komen. De personeelskosten in de VS zijn met 50% totaal geëscaleerd. Het gevolg is dat veel vliegmaatschappijen zich op de rand van de afgrond begeven.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob

als je dit zo leest dan is de volgene kreet; "we hebben staats steun nodig om te overleven...."

Ieder ander bedrijf heeft dezelfde problemen.. dus hou op met janken van Wijk

Geplaatst door Vos

Van Wijk: ga wonen (en misschien wel werken
in plaats van janken) in Doebai !
Ps: neem Schiphol mee !

Geplaatst door Ton

EEN ECONOMISCHE ZEEPBEL DOORGEPRIKT

"de luchtvaart als de motor van de economie" (tweede alinea van het stukje uit de telegraaf):

Als dat zo is, hoe komt het dan dat Nederland, ondanks dat schiphol steeds meer passagiers vervoert, inmiddels in een economische recessie zit? (en al jaren lang in een economische dip)

Zou het dan toch zo zijn dat het niveau van de consumentenbestedingen veel invloed op de economie heeft en de mate van bedrijvigheid op schiphol bijna niet .............................

Geplaatst door gerard

't is nog erger. Ondanks de 'teloorgang'van luchthaven Zaventem doet België het aanzienlijk beter dan Nederland. Het is kennelijk lariekoek dat zo'n te grote luchthaven als Schiphol in een klein land als het onze goed zou zijn voor de economie. 't waren dan ook alleen Schiphol of een door hen betaalde economen die dat beweren. Onafhankelijke economen hadden al lang hun vraagtekens.
In ieder geval logenstraft de werkelijkheid in België de redenering dat een almaar groeiend Schiphol essentieel zou zijn voor de economie!

Geplaatst door Flipje

Gerard,

we zouden ook kunnen zeggen: door die schaarse economische mogelijkheden op te snoepen door deze vervoersdienst, blijft er van deze mogelijkheden voor de gewone industrieën bitter weinig over. Of anders gezegd er wordt gewoon roofbouw in Nederland gepleegd door deze vervoersdienst.
Misschien verklaart dit standpunt veel beter de misère waarin de Nederlandse bewoners en de staatshuishouding zich bevinden.



Geplaatst door L.R. Aalegeiz


Nederland is inmiddels veel te klein geworden voor vervuilende industrieën. Inmiddels zijn we op sommige fronten een van de meeste vervuilde omgeving ter wereld.

En dit terwijl onze know how de beste ter wereld was. We zullen ons moeten richten op export van kennis, zowel organisatorisch als innovatief. Een tweede Ruhrgebiet rond Amsterdam creëren is je reinste volksverlakkerij. Je moet je grenzen kennen voordat je ze bereikt als bestuurder. Kinderen van 12 mogen hun grenzen verkennen, de schade valt dan meestal nog wel mee.

Geplaatst door Nico

Dat is een aardig idee van L.R. Aalegeiz. Of de overheid daar ook zo over denkt, ik heb mijn gegronde twijfels. Het volgende verduidelijkt dat.

DINOS, het meest innovatieve apparaat in de wereld om vliegtuiggeluid te meten, mag niet gebruikt worden van de Nederlandse staat (min. van VW) en werd letterlijk gesaboteerd. Politie heeft proces-verbaal opgemaakt.


Dus dat was een aardig idee van de heer L.R. Aalegeiz, maar jammer genoeg werkt dat in Nederland niet.

Geplaatst door Ton

De economische situatie van dit moment is het levende bewijs van de verkeerde keuzes die men in Nederland heeft gemaakt, en helaas nog steeds maakt (ondanks dat men daar (tot vervelens toe) door vele deskundigen op is gewezen): Blijven investeren in de laagwaardige (weinig toegevoegde waarde over grote volumes) vervuilende transportsector en niet investeren in de kennis/innovatie-economie.
De grote concurrentie van lage-lonen landen (oost-europa en azië) doet ze de das om, ook bij het gesleep met mensen/goederen via vliegtuigen.

Geplaatst door Vos

Anno 2005: Belgie viert haar 175 jarige
afscheiding van Nederland. Anno 2005: Belgie
doet het economisch beter dan Nederland,
ondanks een relatief kleine nationale lucht-
-haven. Belgie is Belgie, ondanks een taal-
-strijd en mogelijke scheiding tussen
Walonie en Vlaanderen.
Anno 2005: Nederland is verworden tot het
smerigste hol van Europa.
Anno 2005: Nederland blijft halsstarig vast
-houden aan het mainport concept,
vliegtuigen vervuilen niet is hier het
motto.
Anno 2005: De Nederlandse burgers die een
auto besturen moeten van hun regering het
gelag betalen in de strijd tegen het
smerigste hol van Europa, terwijl Schiphol
buiten beeld blijft!
Anno 2005: De kloof tussen de ezels uit Den
Haag en de Nederlandse burgers wordt steeds
groter.
Anno 2005: Een groot deel van de Nederlandse
bevolking wordt door een groep ezels uit
Den Haag in de herrie en stank gezet.
Anno 2005: Wanneer wordt Nederland bij
Belgie gevoegd?
Anno 2005: kan Schiphol eindelijk de zee in
want in Belgie weten ze teminste hoe ze voor
haar inwoners moet zorgen!
Anno 2005: Lang leve Belgie!
ps. als geboren en getogen Noord-Hollander
zie ik deze provincie door ongelovelijk
slecht bestuur en vriendjespolitiek naar de
knoppen gaan! Dat doet zeer! Schiphol is
daar voor een niet te verwaarlozen deel voor
verantwoordelijk!