Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meeste klachten vliegverkeer Eindhoven Airport komen uit dorpen ten zuiden en westen vliegveld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1112 
|
 ed.nl 
Meeste klachten vliegverkeer Eindhoven Airport komen uit dorpen ten zuiden en westen vliegveld

EINDHOVEN - Het leeuwendeel van de klachten over het vliegverkeer in de regio is afkomstig uit de dorpen ten zuiden en westen van de Eindhovense luchthaven. Verreweg de meeste vliegtuigen stijgen op in zuidelijke richting, om af te buigen naar oost en west.
Ten noorden van het vliegveld worden minder decibellen geproduceerd. Daar wordt met name geland en landende toestellen maken minder herrie.

Driekwart van de vertrekkende vluchten in zuidelijke richting
In de afgelopen twaalf maanden stuurde de verkeersleiding driekwart van de vertrekkende vluchten in zuidelijke richting. Die keus heeft vooral te maken met de overheersende windrichting, vertelt majoor Gé Peeters, waarnemend hoofd verkeersleiding van de Vliegbasis Eindhoven. “Vliegtuigen stijgen en landen het liefst tegen de wind in. Dat geeft een toestel meer draagvermogen. Bij tegenwind komt het vliegtuig eerder los en is het sneller op hoogte. Maar ook de stand van de zon kan een rol spelen.” Starten in zuidelijke richting heeft nog een voordeel: er hoeft nauwelijks getaxied te worden. Dat scheelt brandstof én geluid. Bij landingen ligt het juist andersom. Een vliegtuig dat aan komt vliegen vanuit het zuiden, hoeft alleen maar uit te rollen richting platform.
Op 13 november worden, conform het luchthavenbesluit, nieuwe uitvliegroutes in zuidwestelijke richting van kracht. Die ‘geoptimaliseerde’ routes, overeengekomen door de partijen aan de Alders Tafel – het overleg over de ontwikkeling van Eindhoven Airport – moeten met name Eersel wat ontlasten, maar kan inwoners van Oirschot tegelijkertijd juist wat meer hinder gaan opleveren.

Belangrijkste route getest door Transavia
De afgelopen maanden is route 1B, de belangrijkste, getest door Transavia. Ze moet nu ook door de andere maatschappijen overgenomen worden, memoreert Klaas Kopinga van de BOW, de club die de belangen behartigt van omwonenden. Volgens Kopinga is er tot op heden nog niet zo veel bereikt met route 1B omdat volgens hem lang niet alle Transavia-vliegtuigen deze volgen.
Een tweede te optimaliseren route is die in zuidoostelijke richting. Nu nog worden met name de bewoners van Steensel opgezadeld met overkomende vliegtuigen. Volgens de nieuwe route zouden de toestellen meer om het dorp heen moeten gaan vliegen.


Reacties op dit bericht