Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meeste klachten over vliegtuigen uit Castricum

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 733 
|
 NHD 
Meeste klachten over vliegtuigen uit Castricum

HAARLEM-Het aantal klachten over Schiphol blijft een lichte stijgende lijn vertonen. Evenals bij de vorige tussenstand, 6 maart 2003, komen de meeste klachten over landende vliegtuigen uit Castricum.

Na de ingebruikname van de Polderbaan (donderdag 20 februari) werden er over de eerste twaalf nachten 349 klachten ingediend over geluidshinder. Daarvan kwamen er 145 uit Castricum, 41 uit Uitgeest en 22 uit Assendelft. Nu de Polderbaan inmiddels ruim een maand in gebruik is, kan worden vastgesteld dat deze trend is doorgezet.

Volgens een woordvoerder van de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (Cros), opvolger van de commissie geluidhinder, komen de meeste klachten nog steeds uit Castricum, gevolgd door onder meer Uitgeest en Assendelft. Het is nog te vroeg om vergaande conclusies te trekken. Het eerste kwartaaloverzicht van de Cros verschijnt in de loop van april.

De Polderbaan wordt momenteel alleen ‘s nachts gebruikt. In augustus wordt het nieuwe banenstelsel volledig in gebruik genomen en dan is de Polderbaan ook overdag operationeel.

Bij het door deze krant ingestelde Meldpunt Schiphol zijn de afgelopen week aanzienlijk minder klachten binnengekomen dan de eerste weken vlak na de ingebruikname van de Polderbaan. Een aantal lezers meldt vooral overlast in Uitgeest. Een inwoonster windt zich op over de nachtvluchten: ,,Ze moeten niet aan mijn nachtrust komen.’’ Ze voelt zich de dupe van de Polderbaan en vraagt zich af waarom de vliegtuigen pal over haar huis gaan: ,,Ze kunnen ook over het Alkmaardermeer vliegen, daar zijn geen huizen.’‘

Een andere klager uit Uitgeest pleit voor meer ‘meetpalen’ die de herrie van vliegtuigen registreren. ,,In de aan- en uitvliegroutes wordt de geluidshinder zwaar onderschat. Schiphol heeft onze nachtrust gestolen! Dat kan zo niet doorgaan.’’

Volgens deze klager is er geen enkel begrip voor mensen die geluidshinder ondervinden. ,,Economie is belangrijker dan rust’‘, aldus de klager.

De klachtenlijn van Cros is telefonisch bereikbaar op nummer 020-6015555.


Reacties op dit bericht