Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer winst en omzet voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1125 
|
 nu.nl 
Meer winst en omzet voor Schiphol

De winst van luchthaven Schiphol is in 2013 14,5 procent gestegen tot 227 miljoen euro.
Dat meldt Schiphol vrijdag. Het aantal reizigers op luchthaven Schiphol is in 2013 met 3 procent gestegen tot 52,6 miljoen. Ook werd er 3 procent meer vracht vervoerd, tot een totaal van ruim 1,5 miljoen ton.
De netto-omzet nam 2,2 procent toe tot 1,38 miljard euro, tegenover 1,35 miljard euro in 2012. De winstgroei was met name te danken aan lagere belastingen en een hogere waardering van het vastgoed.

Schiphol-directeur Jos Nijhuis laat in een verklaring weten tevreden te zijn met de resultaten in 2013. Schiphol gaat voor dit jaar uit van een verdere toename van het aantal passagiers met 2 à 3 procent. De nettowinst komt naar verwachting uit rond hetzelfde niveau als vorig jaar.
De retailbesteding van vertrekkende passagiers in de winkels achter de paspoortcontrole is met 4,8 procent gedaald. Reizigers gaven gemiddeld 15,89 euro uit. Volgens het bedrijf komt dit door het lage consumentenvertrouwen.
De netto-omzet uit parkeren steeg met 3 miljoen euro naar 99 miljoen euro. De stijging is te danken aan de regionale luchthavens, die een sterke groei van passagiers zagen. Amsterdam Airport Schiphol heeft op parkeergebied concurrentie van andere aanbieders in de buurt.

Opknapbeurt
De komende tijd staat Schiphol een grondige opknapbeurt te wachten. “We zijn gestart met een grootschalige verbouwing en vernieuwing, waar we de komende jaren circa 1,5 miljoen euro per dag in investeren. Dit leidt tot meer comfort en gemak voor de reiziger,” aldus Nijhuis.
Dit ‘masterplan’ is gericht op verdere groei en versterking, zodat de capaciteit van de luchthaven kan toenemen. UIteindelijk moet dit ruimere terminals en pieren opleveren en soepelere processen.

Lelystad
Hoewel het aantal vliegbewegingen op Schiphol de laatste jaren nauwelijks is gegroeid, houdt het luchthavenbedrijf ook vast aan uitbreiding van de capaciteit op Lelystad Airport.
Met de verwachte passagiersgroei zal vanzelf ook het luchtverkeer weer gaan toenemen, zei Nijhuis in een toelichting op de jaarcijfers.
Om de omgeving van Schiphol te ontzien is afgesproken dat het aantal vliegbewegingen tot en met 2020 niet boven de 510.000 per jaar mag uitkomen.
Schiphol wil echter ruimte overhouden voor groei van zijn functie als overstapstation voor KLM en zijn partners. Daarom is afgesproken dat sommige vakantievluchten op termijn naar Lelystad moeten uitwijken. Dat zullen 70.000 vluchtbewegingen zijn.
Op Eindhoven is daarvoor inmiddels ruimte gevonden voor 25.000 vliegbewegingen. De overige 45.000 gaan via Lelystad, maar gefaseerd: eerst is er sprake van 20.000 vluchtbewegingen, daarna de overige 25.000.
De animo bij luchtvaartmaatschappijen daarvoor is echter niet al te groot en ook bewoners in de wijde omtrek van Lelystad zijn erg kritisch. Bovendien ligt het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol al jaren op een niveau ruim onder het maximum van 510.000 dat is afgesproken tot en met 2020. Vorig jaar waren het er ruim 425.000.

Luchtverkeer
Nijhuis wees erop dat het aantal passagiers op Schiphol, ook tijdens wat hij “onze diepste crisis ooit’’ noemde, steeds is blijven groeien. Dat dit nauwelijks tot meer vliegbewegingen heeft geleid, komt volgens de topman doordat luchtvaartmaatschappijen met grotere toestellen zijn gaan vliegen die door efficiëntiemaatregelen bovendien steeds beter gevuld zijn. Het aantal passagiers dit jaar neemt naar verwachting met 2 tot 3 procent toe.
“De meeste toestellen zitten inmiddels hartstikke vol’‘, zei Nijhuis. “Dat betekent dat de toekomstige groei in passagiers gepaard zal gaan met meer vliegbewegingen.’’ Daarbij gaat Schiphol ook nog eens uit van een “bescheiden ontwikkeling’’ van de Nederlandse economie in de komende jaren.

Rio de Janeiro
Vorig jaar deed Schiphol ook een bod op een belang in het vliegveld Galeão International Airport bij Rio de Janeiro in Brazilië. Het bedrijf had niet het winnende bod, maar Nijhuis zegt “absoluut” meer van dat soort plannen te hebben.
Welke vliegvelden op de lijst staan van Schiphol, is nog niet bekend. “Maar we zijn altijd bezig met het bekijken van dat soort opties. Alleen nu nog niet concreet.” De directeur geeft aan dat het mogelijk is dat er dit jaar of in de volgende twee jaren nog een bod wordt gedaan.
Het betekent echter niet dat Schiphol een belang in Rio links laat liggen. “Mochten de andere partijen er geen succes van maken, kunnen we altijd nog kijken. Maar dat ligt wel heel ver weg.”

Door: NU.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een citaat uit bovenstaand bericht: "Dit 'masterplan' is gericht op verdere groei en versterking, zodat de capaciteit van de luchthaven kan toenemen".
Oeps, even vergeten dat Schiphol over circa 10 jaar een gewoon goed lokaal vliegveld is geworden, omdat dat dan bijna al het mondiale vliegverkeer (de HUB functie) wordt afgehandeld in Turkije (Istanboel) en de Verenigde Emiraten (Dubai).
Zonde van die investeringen - gericht op groei - van 1,5 miljoen per dag.