Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Meer vluchten in diepst van nacht’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1145 
|
 AD 
‘Meer vluchten in diepst van nacht’

ROTTERDAM - Nachtvluchten op Rotterdam Airport zouden bij voorkeur in het holst van de nacht moeten worden uitgevoerd.

Dat scheelt overlast, meent de provincie Zuid-Holland.

De provincie beroept zich op studies naar slaapgedrag. Daaruit blijkt dat mensen eerder last hebben van slaapverstoring in het begin of einde van de nacht, in plaats van in het diepst van de nacht. Veruit de meeste klachten over vliegverkeer van en naar Rotterdam Airport gaan over nachtvluchten, die plaatsvinden tussen 23 uur en 7 uur.


Veel vluchten die nu ’s avonds laat op Rotterdam landen, hebben te kampen met vertraging. Die komen niet in aanmerking om pas uren later te landen. Er vertrekken en landen ook lege vliegtuigen in Rotterdam in de ‘randen van de nacht’. Dat zijn vliegtuigen die bijvoorbeeld ’s ochtends op Schiphol nodig zijn, maar nog in Rotterdam geparkeerd staan. De provincie wil laten onderzoeken of het zinvol is deze ‘positievluchten’, waarvan er afgelopen jaar enkele tientallen werden uitgevoerd, in het holst van de nacht te laten plaatsvinden.


Het voorstel is een van de maatregelen waarmee de provincie samen met de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland wil proberen de overlast van nachtvluchten terug te dringen. Ze hebben het pakket aan maatregelen opgestuurd naar minister Eurlings, die verantwoordelijk is voor eventuele uitbreiding van de luchthaven.


Met de maatregelen kan de minister meer draagvlak creëren voor uitbreiding van het aantal vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Gisteren onthulde deze krant dat de provincie denkt aan een verdubbeling van het huidige aantal vluchten op Rotterdam Airport in 2025, naar jaarlijks 45.000. Dat zijn er dan zo’n 120 per dag.


Hoewel de provincie een lijvig rapport heeft uitgebracht over de toekomst van de regionale luchtvaart, benadrukt datzelfde bestuursorgaan dat uiteindelijk de minister erover gaat en niet de provincie. Naar verwachting nemen verkeersminister Eurlings en zijn collega Cramer (milieu) volgend jaar een besluit over de uitbreidingsmogelijkheden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

De meeste europese luchthavens zijn snachts dicht, terwijl Nederland overweegt......
Kom nou. Als we optimaal willen presteren, zullen we een optimale nachtrust nodig hebben! Leg anders maar een vliegveld op de Maasvlakte aan, maar danmet de harde voorwaarde: Alleen van en naar zee zijn strikt noodzakelijke nachtvluchten toegestaan.


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" Hoewel de provincie een lijvig rapport heeft uitgebracht over de toekomst van de regionale luchtvaart, benadrukt datzelfde bestuursorgaan dat uiteindelijk de minister erover gaat en niet de provincie. Naar verwachting nemen verkeersminister Eurlings en zijn collega Cramer (milieu) volgend jaar een besluit over de uitbreidingsmogelijkheden."

We vermoeden dat dat dus gewoon uitgevoerd gaat worden, indien je het Eurlings en Cramer uit laat voeren. Die hebben beide maling aan de mensen die moeten lijden onder het 'Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Nu al word je praktisch elke ochtend om omstreeks 05.00 uur wakker door de eerste serie herriebakken die op een onnodige, asociale manier laag over de bebouwing heen scheren!

Hoelang moeten wij dat nog pikken?