Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer onrust bij personeel KLM over luchtkwaliteit in cockpit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1115 
|
 nrc.nl 
Meer onrust bij personeel KLM over luchtkwaliteit in cockpit

Door Kees Versteegh

BINNENLAND Onder vliegend personeel van KLM groeit de zorg over de luchtkwaliteit in vliegtuigen. Volgens een intern bericht dat zaterdag op de personeelssite van de luchtvaartmaatschappij verscheen, vragen “veel collega’s” waarom de kwaliteit van de lucht in vliegtuigen “niet gemeten wordt”.
Het interne bericht verscheen na het nieuws dat een 47-jarige piloot van KLM een kort geding aanspant tegen zijn werkgever. Hij zegt ziek te worden van de lucht in de cockpit. De piloot zit daarom thuis en eist doorbetaling van zijn loon, nadat KLM dat heeft stopgezet.

GEZONDHEIDSKLACHTEN DOOR LUCHTKWALITEIT COCKPIT
De gezagvoerder van een Boeing 737 had in het verleden veel gezondheidsklachten zoals hoofdpijn en evenwichtsstoornissen. Die schrijft hij toe aan de slechte luchtkwaliteit in de cockpit, een verband dat er volgens de medische dienst van KLM niet is. De klachten verdwenen wanneer hij een tijd thuis was gebleven. De piloot is bang de problemen terug te krijgen als hij weer in het vliegtuig stapt en wil daarom dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de luchtkwaliteit. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers drong daar al eerder op aan.

In de interne mededeling op de personeelswebsite KLM4U.com wordt erkend dat zich in KLM-vliegtuigen incidenten voordoen die de luchtkwaliteit beïnvloeden. “Er hebben zich ook incidenten voorgedaan met stankoverlast of rook in de cabine of in de cockpit”, aldus de mededeling. Deze incidenten worden volgens KLM zorgvuldig afgehandeld. Het meten van de luchtkwaliteit heeft volgens KLM geen zin zolang onduidelijk is welke normen gelden.

WETENSCHAPPELIJKE DISCUSSIE OVER RESTANTEN GIFTIGE DEELTJES
Wetenschappers voeren een felle discussie over de vraag in hoeverre de lucht in vliegtuigen de gezondheid kan aantasten. Aanleiding vormt de minieme aanwezigheid van restanten giftige deeltjes (tcp’s) uit de motorolie van het vliegtuig. De luchtverversing loopt via de motoren.

Eerder dit jaar verscheen een studie met resultaten van bloedtests onder 34 vliegeniers, onder wie de 47-jarige KLM-piloot. Die tests lieten zowel neurologische afwijkingen zien als stoffen die ontstaan na blootstelling aan tcp’s.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz


Geplaatst door John Damen

"Kamerleden reageren geschrokken, maar volgens toenmalig minister Eurlings is er geen reden tot zorg."
Wie is dat ook alweer die Eurlings?

Geplaatst door Jaap

“Het meten van de luchtkwaliteit heeft volgens KLM geen zin zolang onduidelijk is welke normen gelden.” Hoe krom kun je redeneren?

Geplaatst door A. Boeing

Dat de luchtkwaliteit, ook in de passagiersruimte, vaak belabberd is, is natuurlijk oud nieuws. Alleen de KLM weet dat niet maar dat kan te maken hebben met hoge kosten van aanzuigen van meer frisse ijskoude buitenlucht. In ieder geval wel wrang dat terwijl een piloot zijn werkgever in kort geding aanspreekt, op de dag dat de vereniging van verkeersvliegers of één van de soortgenoten daarvan roept dat het allemaal zo'n vaart niet loopt met die luchtkwaliteit, er in hoge nood een toestel naar Schiphol terug moet wegens brandlucht in de cabine... Misschien was er in dit concrete geval wel echt brand en niet alleen maar slechte lucht maar dan wordt het tijd voor de discussie welke route zo'n toestel dan kiest en waarom de bewoning onder die route daarin geen rol speelt. Andere discussie dus.

Geplaatst door j h griese

@Volledig Eens Jaap : “Het meten van de luchtkwaliteit heeft volgens KLM geen zin zolang onduidelijk is welke normen gelden.”

Hoe krom kun je redeneren? Bezopen