Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer lawaai rond Buitenveldertbaan ondanks beloften

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 607 
|
 nrc.nl 
Meer lawaai rond Buitenveldertbaan ondanks beloften

Ondanks toezeggingen dat de geluidsoverlast rond de Buitenveldertbaan van Schiphol zou afnemen is die juist toegenomen. In 2012 ging een kwart meer vliegtuigen over de baan dan drie jaar daarvoor, meldt de Volkskrant vanochtend.

De autoriteiten beloofden in 2010 dat de geluidsoverlast door een nieuw geluidsnormenstelsel zou afnemen. Uit een rapport dat het Britse onderzoeksbureau Helios in opdracht van de gemeente Amstelveen en twee Amsterdamse stadsdelen opstelde blijkt volgens de krant echter dat er juist meer op de baan is gevlogen. Het aantal landingen en start kwam uit op 39.000.

Schiphol kan volgens de krant niet afdoende verklaren waarom de baan meer wordt gebruikt. De extreme weersomstandigheden waar de luchthaven zich op beroept verklaren maar zo’n zeventig procent van de baaninzet. De Luchtverkeersleiding Nederland concludeerde eerder echter dat ruim negentig procent door de weersomstandigheden kan worden verklaard. Volgens Helios wijkt Schiphol echter te snel uit naar die baan omdat het internationaal gezien strenge wind- en zichtnormen hanteert.

De Kamer stemt binnenkort over een nieuw handhavingsstelsel. De omwonenden vrezen dat dit stelsel, onder de noemer Vliegen Volgens Afspraak (VVA), Schiphol te veel vrijheid geeft. De luchthaven mag de baan dan altijd gebruiken door zich te beroepen op anticipatie op weersveranderingen. De bewoners hopen dat het rapport het Kamerbesluit beïnvloedt. (Novum)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing

Gevalletje van door de mand gevallen? Mooie praatjes al jaren van Schiphol, LVNL, Alders en tal van politici maar het waarheidsgehalte en de betrouwbaarheid blijken toch maar gering.... En eerlijk is eerlijk: het zou toch wel heel toevallig zijn als "ze" op de Buitenveldert maar wat aan rommelen en de rest van het land niet overmatig met herrie belasten.

Geplaatst door jhgriese

Tja, Boeing, En dit was nog maar alleen onderzoek naar de Buitenveldertbaan. Hoewel er dus gebreken aan het zgn VVA stelsel werd gedaan. En dat stelsel vormt het hart van de problematiek... Morgen vergadert de Alderstafel, met ook LVNL, die er tot op heden over zweeg,hoewel ze daar de kans toe werd geboden van30-12 2013 tot 7 jan 2014 DeTweeede Kamer vergadert er 16 januari 2014 over .. Iemand uit mijn omgeving merkte op: Geen FYRA treinen bestellen dus.. of wel: Geen def besluiit dor de Tweede Kamer over dit VVA,dat eerst grondig gerepareed moert worden,of uiteraard terug naar het oude stelsel,dat goed functioneerde. Het nieuwestelsel werd in de etalage gezet door de sector, door het oude pervers te verklaren. Dit nieuwe stelselis dus 10 x perverser . Wat een woord trouwens

Geplaatst door jhgriese

PS: Er zit een klein foutje in het bericht : Het ging om 41.000 vluchten terwijl er 27.000 beloofd waren. Dat is geen 25 % ,maar ruim 50 %
Meest essentiële conclusie: Dit stelsel dient grondig gerepareerd te worden. Ook in 2012 waren er te veel vluchten.. 39.000 dwz 45 % te veel.We zullen zien