Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer klagers overlast Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1049 
|
 dichtbij.nl 
Meer klagers overlast Schiphol

Witte Weeklabd

AALSMEER - Bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer op Schiphol, zijn in 2011 ruim twee keer zoveel klachten binnengekomen uit Aalsmeer en Kudelstaart dan in 2010.

Zo blijkt uit de jaarrapportage van BAS.
De sterke stijging van het aantal melders komt voor een belangrijk deel door het groot onderhoud aan de Kaagbaan in september 2011.

Door groot onderhoud moest de Kaagbaan in september 2011 voor een aantal weken dicht en kon daarna gedurende elf avonden/nachten in oktober tussen 22.00 en 01.30 uur niet worden gebruikt in verband met veegwerkzaamheden. De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan werden gedurende de werkzaamheden aan de Kaagbaan meer gebruikt. De Zwanenburgbaan werd in die periode ook ‘s nachts extra ingezet. Inwoners van Aalsmeer, Rijsenhout en Uithoorn hadden hierdoor extra geluidsoverlast.

Het is opvallend hoe weinig Aalsmeerders meldingen doen bij BAS. Dit is bijzonder omdat Aalsmeer een zeer zwaar belast gebied is. Wethouder Ulla Eurich: ,,Graag wijs ik iedereen nogmaals op het klachtenloket BAS. Schiphol en de regio moeten beslist niet het idee krijgen dat de vliegtuigoverlast hier in de gemeente Aalsmeer wel meevalt, of dat het de Aalsmeerders niets kan schelen. De meldingen bij BAS versterken en onderschrijven mijn voortdurende pleidooi dat Aalsmeer een zwaar belast gebied is en dat men rekening met ons moet houden. Zeker als het gaat om het treffen van maatregelen om de leefbaarheid van dit gebied niet nog verder te laten verslechteren door het groeiende vliegverkeer.”

De rapportage van het vierde kwartaal en de Jaarrapportage 2011 van BAS zijn te downloaden op de website www.bezoekbas.nl Daar is ook onder ‘Vliegverkeer in zicht’ op de radarbeelden te zien hoe - met een vertraging van vijftien minuten - het vliegverkeer van en naar Schiphol zich beweegt, hoe snel en op welke hoogte de vliegtuigen vliegen en wat hun bestemming of herkomst is. Daarnaast wordt op deze pagina’s uitgelegd welke start- en landingsbanen worden gebruikt, wat de pieken en patronen in het vliegverkeer van en naar Schiphol zijn en waarom die zo zijn. Onder het kopje ‘Wonen bij Schiphol’ is te zien hoeveel vliegtuigen er gemiddeld per jaar binnen een straal van één km rond ieders (toekomstige) huis overvliegen. Deze informatie is bedoeld om omwonenden meer inzicht te geven in het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

" Onder het kopje 'Wonen bij Schiphol' is te zien hoeveel vliegtuigen er gemiddeld per jaar binnen een straal van één km rond ieders (toekomstige) huis overvliegen. Deze informatie is bedoeld om omwonenden meer inzicht te geven in het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol. "

Wat een oneerlijke voorstelling van zaken wordt hier weergegeven.
" Wonen bij Schiphol " .....bij normale bedrijfs-activiteiten zou men bijvoorbeeld 30 Km. van een bedrijf af toch echt geen overlast mogen ondervinden. Zo niet van Schiphol, die genereert een lawaai-vlek in een straal van Alkmaar tot aan Leiden.
Is Schiphol verworden tot een Moloch die de gehele randstad in haar greep houdt. En nog is de honger niet gestild.....
Nee, Schiphol is bij de mensen gaan wonen en niet gevraagd.