Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer informatie over baangebruik Schiphol door BAS

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1221 
|
 amstelveen web.com 
Meer informatie over baangebruik Schiphol door BAS

Bron: Gemeente Amstelveen

Op 1 november 2013 is het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) een test gestart met een online publicatie van het ‘Verslag van de dag’. Op www.bezoekbas.nl  wordt in hoofdlijnen samengevat, hoe het baangebruik die dag is geweest en waarom is gekozen voor de specifieke start- en landingsbanen.

Vertegenwoordigers van het BAS wonen dagelijks de ochtendbriefing bij de Lucht Verkeersleiding Nederland (LVNL) bij, ontvangen alle prognoses over capaciteit en hebben toegang tot operationele systemen. In deze testfase kunnen ook bezoekers van de site hun reacties geven, zodat de invulling van het ‘Verslag van de dag’ eventueel nog kan worden aangepast.

Daarnaast heeft ook het LVNL haar informatievoorziening verbeterd. Op www.lvnl.nl.nl/over-ons/veiligheid-bij-lvnl.html is sinds kort een apart onderdeel met algemene informatie over veiligheid vinden. Het betreft onder meer informatie over het veiligheidsmanagementsysteem, de invloed van het weer op de luchtvaart, veiligheidsprocedures etc.

Wethouder Schiphol Jan-Willem Groot (CDA): “Wij zijn blij met deze ontwikkelingen bij het BAS en de LVNL. Vanuit de Bestuurlijke Regie Schiphol hebben wij ook aangedrongen op verbetering van de informatie. Door deze vernieuwde websites wordt nu veel meer informatie beschikbaar. Ik denk, dat dat voor omwonenden van groot belang is.”

Over BAS
Het BAS, een stichting van Schiphol en LVNL, is het eerste aanspreekpunt voor omwonenden van Schiphol. Zij kunnen hier terecht voor informatie over Schiphol en het melden van overlast.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Van onze technische commissie St SWAB:
- De rapportage is volstrekt onvoldoende en er wordt niet aan de door bewoners gevraagde en aan de AldersTafel toegezegtde transparantie voldaan

- Daadwerkelijke baangebruik gegevens gekoppeld aan de meteo omstandigheden bij inzet worden niet verstrekt

- Het is voor bewoners dan ook niet controleerbaar of de preferenties gevolgd zijn

- Wij hebben gemerkt dat nachtgebruik van de Buitenveldertbaan niet gemeld is. Gezien de vrijblijvende opzet van het rapport (BAS meldt wat het wil melden en de LVNL legt geen verantwoording af) is dit ook mogelijk.

- De basis vragen m.b.t het nieuwe stelsel worden niet beantwoord

* Welke banen hadden gezien de afgesproken preferenties en de meteo omstandigheden ingezet moeten worden

* Wat zijn de redenen indien de preferenties niet gevolgd zijn

Eind dec 2013 zullen de Resultaten van Second Opiniononderzoek door GemAmstelveen en Amsterdam beschikbaar zijn