Meer hinder rond Schiphol? Wie gaat dat de bewoners uitleggen
DEN HAAG - Natuurlijk kan je de 45.000 vluchten die op Lelystad moeten komen ook op Schiphol afhandelen. Maar dan zullen 32.500 extra mensen ernstig gehinderd geworden tegen 279 rond Lelystad.
Ryanair zal Schiphol uithollen
,,Technisch kan Schiphol na 510.000 starts en landingen zelfs nog doorgroeien naar 600.000, maar dan wordt niet voldaan aan de wettelijke normen. Het is een politieke afweging wanneer u de normen wilt loslaten. Wie gaat dat de omwonenden uitleggen? Ik niet’‘, stelde Hans Alders woensdagmiddag tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de luchthaven Lelystad.
Met name Graus van de PVV denkt dat Schiphol nog veel verder kan groeien en Lelystad niet nodig is. ,,Met stillere toestellen, passagiers via trappen laten uitstappen, dubbel baangebruik en gronden die Chipshol wil verkopen, kan Schiphol veel meer afhandelen.’‘
Ook Schipholdirecteur Rutten benadrukte dat juist volgens het Aldersakkoord een beperking zit aan het dubbel baangebruik. ,,We moeten alle zeilen bijzetten om al te kunnen groeien naar 510.000 vliegbewegingen. Er zijn namelijk ook geluidsbeperkende afspraken die niet worden gehaald. Meer vluchten dan 510.000 kan alleen bij een nieuwe generatie vliegtuigen en meer glijvluchten, maar dat duurt nog heel lang.’’ Volgens luchtvaarteconoom Heerkens heb je het dan over 30 tot 50 jaar.
Ryanair
Corendon, Arke en KLM (ook namens Transavia) zien geen noodzaak om Lelystad al in 2018 gereed te hebben voor vakantievluchten. KLM denkt eerder aan 2020 of 2022. Arke en Corendon zien de luchthaven Lelystad helemaal niet zitten. Arke kan niet met de Dreamliner op Lelystad terecht en moet dan op twee luchthavens werken en dat wordt te duur.
Corendon zit met hetzelfde probleem, omdat ook in de nacht moet worden geland. Meijer van Corendon vreest dat prijsstunter Ryanair wel door de lage tarieven (de helft van Schiphol) naar Lelystad wordt gelokt. ,,Maar dan gaat Ryanair weg van Eindhoven. Op Lelystad zit Ryanair wel in het gebied van Schiphol en dat zal klanten gaan kosten. Tevens zullen de maatschappijen op Schiphol ook nog eens die rekening betalen van de lage tarieven voor Lelystad.’‘
KLM liet weten niet bang te zijn voor concurrentie, ook niet voor Ryanair. Wel is KLM bang dat de verliezen van Lelystad drukken op het rendement van Schiphol en daarmee de tarieven op Schiphol. Uiteraard ontkende Schiphol dat. Wel gaf Schiphol aan dat voor Lelystad wordt uitgegaan van een mix van bestaande en nieuwe maatschappijen. ,,Ryanair kan naar Lelystad komen, maar de maatschappij past haar strategie aan en dan kunnen ze ook naar Schiphol komen. Iedereen houdt de kaarten tegen de borst. Het is een groot pokerspel, ook als het gaat om het tegenhouden van Lelystad.’‘
Ganzen
Van Tongeren van GroenLinks maakt zich grote zorgen over de vliegveiligheid rond Lelystad. ,,Rond Schiphol wordt in een straal van twintig kilometer iets gedaan tegen ganzen vanwege het gevaar dat ze in de motor komen. Maar de Oostvaardersplassen zijn een snackbar voor ganzen en die liggen op slechts acht kilometer van Lelystad.’’ Volgens de luchtverkeersleiding kruizen bij Schiphol veel ganzen de banen, maar bij Lelystad wordt dat niet verwacht. Maar onderzoeker During van de Universiteit Wageningen denkt dat de vogeltrek zeker een probleem is. ,,Zoek het goed uit, want je wil niet dat een toestel op een woonwijk neerstort.’‘
Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen