Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer herrieklachten uit Hoofddorp

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1333 
|
 Haarlems Dagblad 
Meer herrieklachten uit Hoofddorp

HOOFDDORP - Het aantal mensen uit Hoofddorp dat officieel klaagt over het vliegverkeer, is in de maanden mei, juni en juli fors toegenomen. Waren het een jaar geleden ruim 220 klagers, dit jaar liep het op naar 288 mensen. Samen dienden zij bijna tweeduizend klachten in. Daarmee staat Hoofddorp in het overzicht van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol opeens op de tweede plaats, na Amsterdam met 388 klagers. De oorspronkelijke nummer twee Amstelveen zakte fors van 255 naar 157 klagers.

Tijdens de bijeenkomst woensdagavond met Hans Alders over Schiphol klaagden ook al veel bewoners van de nieuwbouwwijk Floriande over de vele toestellen die over hun wijk komen. Om de emoties van de bewoners in goede banen te leiden, wordt nog een aparte bewonersbijeenkomst voor Floriande belegd waarop ook deskundigen aanwezig zijn.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door s van h uit hoofddorp

Helaas kon ik niet aanwezig zijn. Bovenstaande tekst is niet de gehele inhoud van het artikel zoals in de krant geplaatst. Voor de goede orde plaats ik deze hieronder:

"Meer herrieklachten uit Hoofddorp
door Frans van den Berg
Hoofddorp - Het aantal mensen uit Hoofddorp dat officieel klaagt over het vliegverkeer, is in de maanden mei, juni en juli fors toegenomen. Waren het een jaar geleden ruim 220 klagers, dirj aar liep het op naar 288 mensen. Samen dienden zij bijna tweeduizend klachten in.

Daarmee staat Hoofddorp in het overzicht van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol opeeens op de tweede plaats, na Amsterdam met 388 klagers. De oorspronkleijke nummer twee Amstelveen zakte fors van 255 naar 157 klachten. Bij BAS denken ze dat een deel van de extra klachten uit Hoofddorp te maken heeft met onderhoud van de Aalsmeerbaan eind mie. Juist in deze periode stond er een stevige oostenwind, waardoor enkele dagen lang toestellen vanuit het westen op de Buitenveldertbaan moesten landen. Vanuit die richting wordt maar zelden geland. Het effect was dat die landende toestellen over Hoofddorp en Heemstede kwamen.
Maar ook de vele starts vanaf de Kaagbaan leiden tot klachten, zeker wanneer de toestellen na de start een bocht draaien tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door om daarna richting het noorden te vliegen (de Spijkerboorroute). Met name twee vluchten met een Boeing 747 naar Shanghai in China leverden al twaalf klachten op. Om die overlast te beperken vliegen de Boeings 737 van de KLM nu al via een vaste bocht tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp door.Het aantal klagers uit Nieuw-Vennep is dan ook afgenomen. Vanaf eind deze maand gaan ook de andere toestellen (behalve de 747) van de KLM en later de andere maatschappijen ook via die vaste route. Nu waaieren ze nog te veel uit.
"Maar wat iedereen vergeet, is dat ze daarmee precies over onze wijk Floriande vliegen. Logisch, want onze wijk staat helemaal niet eens op de kaarten waarop de experimenten staan", foeterde een bewoner van deze wijk tijdens de bijeenkomst met Hans Alders over Schiphol. Ook andere bewoners wilden weten waarom de bocht niet om Floriande wordt gelegd, of ze WOZ-waarde wordt verlaagd en waarom bewoners niets was verteld toen ze hun huis kochten?
Alders ergerde zich ook aan het feit dat bewoners indertijd niet goed waren geinformeerd. Om de emoties van de bewoners ingoede banen te leiden, wordt nog een aparte bewonersbijeenkomst voor Floriande belegd waar ook deskundigen aanwezig zijn."


Geplaatst door s van h uit hoofddorp

Weet iemand hier of de BAS gevraagd is uitleg te geven over de uitspraak dat ze "denken" dat de toename van het aantal klachten uit Hoofddorp aan het onderhoud van de Aalsmeerbaan in mei lag (waardoor er over Hoofddorp geland is vanuit westelijke richting op de Buitenveldertbaan vanwege de stevige oostenwind)?

Om even op te frissen: de onderhoudsagenda zag er als volgt uit (info BAS).
- Week 21 (24 t/m 30 mei): Aalsmeerbaan (18L-36R)
- Week 22 (31 mei t/m 6 juni): Kaagbaan (06-24)
- Week 25 (21 t/m 27 juni): Schiphol-Oostbaan (04-22)
- Week 36 (6 t/m 12 september): Polderbaan (18R-36L)
- Week 37 (13 t/m 19 september): Zwanenburgbaan (18C-36C)

Bestudering van de plots heeft opgeleverd dat klachten uit Heemstede niet gerelateerd kunnen zijn aan landingen vanuit westelijke richting op de Buitenveldertbaan(09) maar alleen veroorzaakt worden door vliegtuigen die een zigzag patroon vormen voor queueing op de Kaagbaan (vanwaar deze zigzag is mij overigens een raadsel). Bennebroek ligt nog onder Heemstede en voor het aanvliegen op de Buitenveldertbaan(09) werd onder de kern van Bennebroek langs gevlogen. Inderdaad is de Buitenveldertbaan(09) in deze periode wel 90 keer gebruikt geweest voor landingen vanuit deze richting. Het meeste verkeer is in deze tijd echter over de Kaagbaan afgehandeld.

De term "denken" vind ik vreemd. Het BAS zou als enige instantie moeten weten waar de klachten vandaan komen.

Tevens mag ik hopen dat de bijeenkomst voor de Floriande bewoners niet bedoeld is als slachtofferhulp, hoewel het artikel dit wel te denken geeft.