Meer drukte Buitenveldertbaan door wind’
De Buitenveldertbaan op Schiphol is vaker gebruikt vanwege riskante harde zijwind op andere banen. Dat was de boodschap gisteravond van oud-minister Hans Alders aan inwoners van Amstelveen, Buitenveldert en Zuidoost die last hebben van vlieglawaai.
De bijeenkomst in Buitenveldert zou ‘een bombardement aan informatie’ worden, waarschuwde de voorzitter. Dat bleek te kloppen. Maar na 2,5 uur presentaties en uitleg zaten veel aanwezigen nog steeds met vragen.
‘De overlast neemt steeds meer toe. Ik vind het schandalig,’ aldus één van deomwonenden. De hinder in Amstelveen, Buitenveldert en Zuidoost moest door afspraken over de Schiphol juist afnemen. De bedoeling was de Buitenveldertbaan zo min mogelijk te gebruiken, vanwege de overlast in het dichtbevolkte gebied onder de
vliegroutes. De Polderbaan en de Kaagbaan leveren minder hinder op en zijn de eerst aangewezen banen voor starts en landingen.
Maar omwonenden van de Buitenveldertbaan merkten vorig jaar dat er meer vliegtuigen overkwamen. Uit de eerste jaarrapportage over het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol blijkt dat ook, aldus Alders.
Bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland legde uit dat door de harde zijwind op andere banen vorig jaar het gebruik van de Buitenveldertbaan vaker noodzakelijk was. ‘Bij een zijwind van boven de twintig knopen is de veiligheid niet gegarandeerd.’ (Richard Mooyman)
Geplaatst door Schipholland uit a'dam
De afgelopen twee jaren is talloze keren gedurende de landpieken, naast de Buitenveldertbaan ook de Polderbaan ingezet bij een westenwind van meer dan 10 m/s (= 20 knopen). Vliegtuigen die landen op de Polderbaan hebben dus kennelijke geen last van harde zijwind, maar vliegtuigen die landen op de BV-baan wel ... erg geloofwaardig toch?
En Alders, die mallerd, die gekkie, die gelooft LVNL natuurlijk wel, want anders raakt hij zijn tafel kwijt.