Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer drukte Buitenveldertbaan door wind’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3358 
|
 parool.nl 
Meer drukte Buitenveldertbaan door wind’

De Buitenveldertbaan op Schiphol is vaker gebruikt vanwege riskante harde zijwind op andere banen. Dat was de boodschap gisteravond van oud-minister Hans Alders aan inwoners van Amstelveen, Buitenveldert en Zuidoost die last hebben van vlieglawaai.

De bijeenkomst in Buitenveldert zou ‘een bombardement aan informatie’ worden, waarschuwde de voorzitter. Dat bleek te kloppen. Maar na 2,5 uur presentaties en uitleg zaten veel aanwezigen nog steeds met vragen.

‘De overlast neemt steeds meer toe. Ik vind het schandalig,’ aldus één van deomwonenden. De hinder in Amstelveen, Buitenveldert en Zuidoost moest door afspraken over de Schiphol juist afnemen. De bedoeling was de Buitenveldertbaan zo min mogelijk te gebruiken, vanwege de overlast in het dichtbevolkte gebied onder de
vliegroutes. De Polderbaan en de Kaagbaan leveren minder hinder op en zijn de eerst aangewezen banen voor starts en landingen.

Maar omwonenden van de Buitenveldertbaan merkten vorig jaar dat er meer vliegtuigen overkwamen. Uit de eerste jaarrapportage over het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol blijkt dat ook, aldus Alders.

Bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland legde uit dat door de harde zijwind op andere banen vorig jaar het gebruik van de Buitenveldertbaan vaker noodzakelijk was. ‘Bij een zijwind van boven de twintig knopen is de veiligheid niet gegarandeerd.’ (Richard Mooyman)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Schipholland uit a'dam

LVNL heeft in de loop der jaren een fabelachtig arsenaal opgebouwd van smoezen om de BV-baan in te kunnen zetten. "Zijwind" is een van die 1001 doorzichtige smoezen.
De afgelopen twee jaren is talloze keren gedurende de landpieken, naast de Buitenveldertbaan ook de Polderbaan ingezet bij een westenwind van meer dan 10 m/s (= 20 knopen). Vliegtuigen die landen op de Polderbaan hebben dus kennelijke geen last van harde zijwind, maar vliegtuigen die landen op de BV-baan wel ... erg geloofwaardig toch?
En Alders, die mallerd, die gekkie, die gelooft LVNL natuurlijk wel, want anders raakt hij zijn tafel kwijt.

Geplaatst door ton2 uit castricum

deze boze omwonenden van de "dichtbevolkte gebieden" schuiven maar al te graag de overlast naar andere omwonenden, die er net zo veel last van hebben maar die zogenaamd minder hinder opleveren
Ook Castricum en Uitgeest zijn dichtbevolkt.
typisch NIMBY stukje.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

beste Ton2:Jammer dat je reageert zoals je doet. Wij hier te Amstelveen -Buitenveldert weten maar al te goed, wat voor overlast jullie in het noorden hebben. Als je deze site goed las, dan weet je, dat erop de Buitenveldertbaan in 2011 30 % meer gevlogen werd, dan in 2010, en zelfs 60 % meer dan werd geprognotioceerd/beloofd.Het 1e kwar-taal van 2012 was er de zelfde dispropor-tionele groei. Er werd zelfs een overschrijding van de (oude) grenswaarde weggemoffeld. Dus schrijf liever niet dat we hier graag overlast naar elders toeschuiven. Zo laten we elkaar uit elkaar spelen. Voor jullie in Kennemerland zijn CDA landingen beloofd in het Aldersaccoord, waar geen bal van terecht komt ! En de LVNL verzint 1001 sprookjes/leugens om ons alleen om de tuin te leiden. Goed weekend !

Geplaatst door ton2 uit castricum

Sorry, Jan, maar dit citaat spreekt gewoon boekdelen : De bedoeling was de Buitenveldertbaan zo min mogelijk te gebruiken, vanwege de overlast in het dichtbevolkte gebied onder de
vliegroutes. De Polderbaan en de Kaagbaan leveren minder hinder op en zijn de eerst aangewezen banen voor starts en landingen.

Hieruit blijkt geen enkel medegevoel met de bewoners onder de polder en/of kaagbaan, de enige boodschap die hier uit blijkt is "graag op andere banen landen/starten dan de buitenveldertbaan". V
ooral dat gepraat over die zgn dichtbevolke gebieden vind ik nog het ergste, heel kennemerland is één groot aaneengesloten dichtbevolkd en bebouwd gebied.
Mij reactie is dus voor 100% terecht.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Ton-2: Onder de B.baan ligt inderdaad het meest dichtbebouwde gebied, èn onder de Aalsmeer-baan! Strict genomen is dat ook zo, met veel hoogbouw ! Al is dit nog GEEN reden jullie in het Noorden zo te teisteren! Besef echter dat de Polder en Kaagbaan bijna aan hun limiet reiken... Dus wat betekent dan strict preferent vliegen? Kortom Dit hele VVA stelsel is bedrog... Heeft slechts 1 doel: Capaciteit opvoeren.. En daar mogen jullie en wij niet onder lijden! Daarom moeten ale ballen richting Tweede Kamer ! Groet Jan

Geplaatst door Ton2 uit castricum

Jan, dat ben ik voor 100% met je eens ...... De sector wrijft zich nog steeds in de handen dat ze de politiek zo hebben kunnen sturen dat ze via de "milieubaan" enorme capaciteitsvehoging hebben weten te realiseren.
Wat niet iedereen zich kennelijk gerealiseerd heeft is dat, na het (vrijwel) volvliegen van de polderbaan, de "oude" banen gewoon weer worden opgevuld.
Blijft natuurlijk wel staan dat iets minder of meer bewoners per km2 niemand het recht geeft om die "iets minder" tot geluidsafvoerputje voor Schiphol te bestempelen, ten gunste van de 'iets meer". Dat moet je niet willen en niet doen .....

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

In de regio Schiphol, een cirkel van 60 km radius, is er niet specifiek 1 geluidsafvoerputje.
In A'dam West, Zuid, Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen is er geluidsoverlast van de Zwanenburgbaan (starten).
In Buitenveldert, Amstelveen, Diemen, A'dam Zuidoost, Weesp is er overlast van de Buitenveldertbaan (landen en starten).
In Weesp, A'dam Zuidoost, Uithoorn, Aalsmeer, Hoofdorp is er overlast van de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan (landen en starten).
En de Polderbaan (landen en starten) genereert geluidsoverlast in de Noordhollandse kust- en Zaanstreek.
Mijn excuses als ik een geluidsoverlastgebied/baancombinatie ben vergeten te benoemen ...

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Schipholland:

Kleine aanvulling:
Amsterdam West ondervindt ook last van de Polderbaan (namelijk, starten naar het noorden, 's ochtends na 06.30 als men niet meer over het Noordzeekanaal vliegt en dan pas afbuigt, maar vlak daarvoor scherp rechtsaf buigt en daarna full throttle over Geuzenveld, Osdorp en Badhoevedorp dendert - iets nieuws van het laatste jaar...verdeel en heers techniek in optima forma.
Ook in West (maar nergens geregistreerd): grondlawaai van starters op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. Helaas niet te melden want grondlawaai dus niet in de wet = pech.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@An: Zo langzamerhand is er bij die LVNL geen touw meer aan vast te knopen. Snapt Alders dit zelf nog wel allemaal ? De Polderbaan zou de westelijke preferentie moeten bedienen.(Alle vluchten naar het westen,VS etc) De Zwanenburgbaan de zgn oostelijke preferentie, oosteuropa, middenoosten, azië. De dominantie van de Zwanenburgse dorpsarts van Ojik, die regelde dat het Handhavingspunt 18 (Adam-West) er de laatste jaren ruim 6 LDen/dBA bij kreeg (versoepeld) en als klap op de vuurpijl,de route nog eens 500 m. oostwaarts liet verleggen (en Handhavingspunt 17, Zwanen-burg, liet scherper stellen!) Daarmee Lijnden, Badhoevedorp en Amsterdam W fors benadeelde! (Er komt bij dat de groei naar het oosten toeneemt!) Nu stel jij dat de vluchten van de Polderbaan oostelijk afbuigen. Dat is toch tegen de preferentie in? Hoe hard kan je je waarnemingen maken ? De Polderbaan zou toch de westelijke preferentie verzorgen? Het Buitengebied krijgt haar CDA vluchten niet, terwijl ik niets hoor over het verhogen van de zgn transitionlayer , europees zou dat geregeld zijn, (dus kan er in Kennemerland hoger worden aangevlogen !) Mochten jouw waarnemingen correct zijn, dan is de chaos compleet. Dit stelsel is doorgedrukt, voorlopig (!) onder de noemer van "Strict preferent vliegen", maar de Buitenveldert-baan kreeg 30 % meer dan in 2010 en 60 % meer dan de prognoses in 2008, waarop het Aldersacoord werd afgetikt". Maar dePolder enKaagbaan zitten bijna tegenhun maximum. Hoezo Preferent vliegen. De grootste groei moet n.b. de Aalsmeerbaan leverenb :70 % tot 2020. En dat voor de op 1 na minst preferen-te baan. De enige oplossing lijkt mij: optimaliseren van het oude stelsel, met 35 handhavingspunten. Het enige kwetsbare punt bij Leimuiden (Handhavingspunt 33) is eenvoudig op te lossen. Iets dichter bij de bebouwing situeren,en iets scherper stellen. Actie is dus geboden.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Voorzover ik kan zien heeft het algemene 'vliegbeeld' op de maandplaatjes geen significante verschillen tussen de jaren.
Maar op microschaal, postcodeniveau, zou er best verschil te zien kunnen zijn. Wellicht is de verschuiving waar An op doelt aan te tonen met behulp van de eventpagina op http://streams.vlieghinder.nl/reports/events.php ?

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Jan, Gerard,

Kijk maar eens op Bezoekbas-Hoe word er gevlogen- Eerder - 1 mei - Schuif op 05.00 uur zetten - OK - versnelling 25 keer of 50 keer. Alles wat start op de Polderbaan vliegt na de start keurig richting het noorden en buigt af bij Uitgeest/Krommenie. Dan, na 06.30 veranderd het uitwaaien, met als dieptepunten om 06.51 (B738 naar Spanje), 06.53 (B737 naar Nederland ??), 07.04 (B738 naar Spanje), 07.07 (B739 naar Frankrijk), 07.10 (F70 naar Belgie), 07.12 (B738 naar Spanje) en later nog meer van deze korte bochtjes dwars over Geuzeveld, Osdorp en Badhoevedorp denderend naar het zuiden op 1600-2000 meter hoogte. Naar mijn weten is dit nieuw, dat gebeurde zeg een jaar geleden nog niet. Uiteraard, op het moment dat de Zwanenburgbaan bijgezet wordt, gaat men weer over op Oost/West scheiding.

Geplaatst door Gerard uit NULL

An, je schrijft: "Naar mijn weten is dit nieuw, dat gebeurde zeg een jaar geleden nog niet.". Dat kan je niet via Bezoekbas.nl bewijzen maar op de genoemde webpagina kan je dat wel, door historisch tijdvakken over dezelfde jaarperiode en postcode met elkaar te vergelijken.

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Gerard, heb geprobeerd eea na te kijken op je website, maar ik vond het erg ingewikkeld en eigenlijk heb ik er geen zin meer in. We hebben verhuisplannen en een ander huis zal ver, ver weg zijn van vliegvelden (Schiphol, Lelystad, Twente, Rotterdam om maar wat voorbeelden te noemen). In Google Earth zijn de cirkels al geplot met rode vulling. Ja, ook ik capituleer voor TPTB.

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Wie denkt dat van Ojik Zwanenburg bevoordeelt moet eens een dagje daar in het park gaan zitten. Je wordt de hele dag door bedekt door een deken van herrie van twee kanten. En ik heb het over het park waar van Ojik in ieder geval vroeger naast woonde. Van Ojik woont al lang niet meer in Zwanenburg of hij heeft een zeer belabberd gehoor! Net als Alders alleen heeft die de Oost-Indische variant.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@A.Boeing: Dorpsarts Van Ojik woont in Zwanenburg, en de startroutes van Polder-en Zwanenburgbaan liepen en lopen nu nog verder LANGS Zwanenburg. Alleen de landingsroute loopt recht over Zwanenburg. (Zie ALLE radartracks van de startroutes . Nu lopen deze startroutes dwars over Lijnden, dat ook nog zuidelijker licht, dus dichter onder de baan. Ook Adam-west ,Sloten Geuzeveld en Osdorp, werden door van O getracteerd op herrie.
Onze oude koepel PLRS, (destijds alleen binnengebied) waar van Ojik ook lid van was,van voor de Polder-baan, hanteerde degelijke gedragregels: We mikken de herrie niet over de heg bij een ander. Deze gebieden hadden GEEN stem aan de Alders-tafel, en zo kon de Dorpsarts zijn gang gaan. Alders is tot op heden inderdaad oostindisch doof, echter tijdens beide infoavonden te Amstelveen en Aalsmeer had hij geen echte antwoorden... Het enige dat hij voorstelde: U moet in den Haag zijn. Hij kon ook niet anders want hij weet drommels goed, dat er weinig meer deugt van zijn oorspronkelijke uitgangspunten, die ook al desastreus waren.. Hij roept nog al eens Er is een 3/4 meerderheid in de Tweede Kamer die deze plannensteunt. Dat is onwaar ! februari 2011 diende de hele oppositie 10 moties in, die met 1 coalitiestem meer en 2 van de SGP mannenbroeders in de prullebak zijn beland..19 april jl, uitte de zelfde oppositie felle kritiek over de toename van de Buitenveldertbaan en de grote partijen VVD, PvdA, D-66 en Groen Links, alsook de HELE gemeente Aalsmeer vragen zich serieus af of dit VVA stelsel wel het stelsel is wat we nodig hebben! Ik wil uw overlast niet bagatelliseren heer Boeing. Maar deze ontwikkeling dient gestopt te worden. Er zijn grenzen aan wat burgers aan overlast kunnen hebben. Maar die vragen beantwoordde Alders in beide gemeenten niet (meer). Die vragen ging Alders uit de weg , aldus een journalist van het Telegraafconcern (Dichtbij op internet ) Nu moet de actie nog vanoinmderaf komen, maar ik benrazend benieuwd welke politieke samenstelling het nieuwe kabinet 12 september a.s. zal krijgen

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

PS : De wind als oorzaak? Een lachertje ! Capaciteit,Capaciteit,capaciteit... ad fundum..!

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

Gerard,

Ik heb even gekeken op streams vlieghinder maar ook hier worden - net zoals op Vliegverkeer Inzicht - de vluchtlijnen van en naar de Buitenveldertbaan verkeerd weergegeven. Vrijwel dagelijks hoor en zie ik vliegtuigen op 200-400 meter afstand (en laag!) voorbij mijn huis komen, volgens deze radarbestanden komen die vliegtuigen echter op 2 km afstand van mijn woning voorbij.
Wat voor radargegevensbron hanteert vlieghinder?

Geplaatst door Gerard uit NULL

Op de uitlegpagina van de vliegtuigvolger van vlieghinder staat:
...
1. Waar komt deze vliegtuiginformatie vandaan?
Vliegtuigen zenden deze informatie (beacons) uit om iedereen te laten weten waar ze zitten zodat botsingen in de lucht voorkomen kunnen worden. De informatie van deze beacons wordt ontdaan van de details die niet nodig zijn voor deze webapplicatie. Iedereen die voor een paar honderd euro een ontvangststation aanschaft kan via zijn laptop nog veel meer informatie van vliegverkeer ontvangen, dat bovendien nog iets actueler is. Meer informatie over transponders.

2. Is deze informatie compleet en accuraat?
Niet alle vliegtuigen hebben een transponder aan boord waar de juiste informatie uit komt (ADS-B). U ziet circa 70% van de vluchten boven Nederland en rond Schiphol. Af en toe geeft een vliegtuig ook coordinaten door die afwijken van de werkelijke positie. Hierdoor lijkt het of een vliegtuig naast de landingsbaan terecht komt.

...

Het merendeel klopt dus vrij aardig, kijk maar naar de vliegtuigen die precies op de landingsbaan terecht komen, maar het gaat ook wel eens (goed) mis met de nauwkeurigheid. Zulke vliegtuigen lijken in extreme gevallen in Haarlem te landen....

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

Dank!
De lijnen vlakbij (< 6 km) de luchthaven kloppen meestal wel, maar daar buiten zenden veel vliegtuigen met hun transponder kennelijk (express?!) incorrecte coordinaten uit.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Schipholland, ik geloof niet dat iedere piloot veel tijd heeft om tijdens de landing of de start te foezelen met de coordinaten, als dat al zou kunnen.
Wat uit uw waarneming zonneklaar blijkt is dat het 'dunne' lijntje van een vliegtuigspoor op de kaart in werkelijkheid door de mensen op de grond als veel breder wordt ervaren. Zelf kilometers verderop lijkt het vliegtuig nog steeds vrij recht boven je te vliegen.
Die dunne lijntjes vertekenen het beeld.
Al in 2003 probeerde deze site dat onder de aandacht te brengen. Zie hieronder

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

Dat er in zekere mate sprake is van gezichtsbedrog geloof ik wel, maar zeker niet op kilometers afstand, hooguit 200 tot 400 meter.
Dit betekent dus nog steeds dat hier in de buurt laag (< 700m) en dichtbij (< 600m) vliegtuigen overkomen en niet op 2 km afstand zoals Vliegverkeer Inzicht wil doen geloven. Ergens wordt er dus consequent gesjoemeld met loactiegegevens van vliegtuigen of die 30% zonder transponder vliegt consequent hier in de buurt - maar dat laatste lijkt me wel heel toevallig.

Geplaatst door Gerard uit NULL

" Schipholland± In bewust gesjoemel door geloof ik niet.
Ook hier in Castricum zijn bewoners er 'zeker van' dan de kisten 's nachts recht over het dorp vliegen, in plaats van over het 200 meter kruispunt/grasveld tussen Castricum en Limmen, terwijl dat echt niet het geval is. Dat zie je ook wel als echt daar gaat staan. Maar in het dorp zelf voelt het toch alsof ze recht over het dorp vliegen. Ongeveer 1000 meter hoog. Dat is wat ik bedoel.

Geplaatst door Schipholland uit A'dam

Gerard,
Als het geen gesjoemel is, dan resteert de mogelijkheid dat Vliegverkeer Inzicht vliegbewegingen in mijn buurt consequent verkeerd afbeeldt met de maximale foutmarge van 500 meter (zoals te lezen is op BAS site). Dat zou kunnen, want dan zit ik in de 70-80 dB-zone (bij geluidscategorie A vliegtuigen).
Hoe dat is bij vliegtuigen boven Castricum kan ik niet beoordelen, maar ik geloof je waarneming.

Geplaatst door Angela Winder uit Limmen

Gerard, ik heb samen met de mensen van BAS en de LVNL geconstateerd dat er in de nacht echt gewoon boven mijn mijn huis en van mijn buurman gevlogen wordt. Daar zijn door de LVNL ook foto's van gemaakt. Dat is dus de transitie nadering (CDA) zoals die is neergelegd tussen de kernen, maar die zo helemaal niet gevlogen wordt. Ik woon ongveer 500 meter van de officiele route.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Angela Winter, Ik weet zeker hier gebeuren zeer vreemde dingen, evenals overal elders (Bewoners hier te A.veen bellen Bas, en horen, Ja het is het weer, terwijl het stralend weer was, zonder wind van betekenis. Er zijn bij de B.baan veel soepeler criteria van toepassing, of men rotsooit maar raak ! LVNL bij u thuis fotos gemaakt.. zo zo , dat is nieuw voor mij. MAAR WAT DOET LVNL vervolgens ? Ben erg benieuwd ??

Geplaatst door Gerard uit NULL

@Angela Winder, dit is interessant. Is het werkelijk zo dat de daadwerkelijk gevlogen route anders is dan die volgens de radartracks van LVNL?
Dat kan ik me niet voorstellen, het zou zelfs gevaarlijk zijn. Wie heeft daar nu belang bij?

Wat wel het geval is, is dat de officiele nachtroute veel breder is dan het smalle 'ideale' lijntje tussen Castricum en Limmen. Toevallig geeft het plaatje hierboven ook de toegestane grenzen aan van de nachtroute (de 'trompet'lijntjes rond de kleurenwaaier). Alles wat daarbinnen wordt gevlogen is dus toegestaan. Men kan dus legaal recht over jouw (of mijn) huis vliegen en doet dat soms ook daadwerkelijk. Maar het leeuwendeel vliegt in de nacht toch redelijk volgens de 'idelale' lijn is mijn overtuiging. Niet dat dat veel verschil maakt voor de herrie, maar dat terzijde. Is dat de verwarring?

Geplaatst door Angela uit Limmen

Er is vorig jaar een delegatie van BAS, LVLN en iemand van de gemeente Castricum, na elven bij mij op bezoek geweest. En toen hebben wij allen geconstateerd, wat ik al lang aan BAS had gemeld, nl dat de nachtroute heel anders loopt dan de radar aangeeft. Het vreemde is dat er heel consequent gevlogen wordt, zonder afwijkingen. Wat ik dan angstig vind, is dat dat betekent, dat men niet goed weet, waar precies gevlogen wordt en dat is natuurlijk buitengewoon gevaarlijk, vooral omdat men straks ook de CDA naderingen wil toepassen in de avonduren. Dus met het drukker worden van het vliegverkeer en dan niet exact weten hoe ze vliegen, geeft mij een bijzonder “unheimlich” gevoel…

Geplaatst door Gerard uit NULL

@Angela Winder: Dat is vreemd en inderdaad levensgevaarlijk. Is PVRC daarvan op de hoogte? PVRC zou regelmatig met de gemeente overleg hebben, misschien dat zij kunnen laten uitzoeken wat er aan de hand is en waarom er fouten in de radar van LVNL zitten. Want dit zou niet mogen kunnen en is inderdaad levensgevaarlijk

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Voor J.H. Griese (reactie 3 mei). Ik ga er toch van uit dat u heel goed weet dat geluidhinder in een kilometersbreed gebied optreedt. Vandaar die deken van geluid in Zwanenburg met vliegroutes aan beide kanten. Het heeft geen zin minder gebruik te bepleiten van een baan en daarna tevreden achterover te leunen. Er is een gebied van vele tientallen kilometers rond Schiphol dat op enigerlei wijze teveel hinder ondervindt. Het tegen elkaar uitspelen van dorpen en bewonersorganisaties werkt al jaren erg goed. Vandaag verzin je een smoes voor Buitenveldert, morgen weer een voor Sloten of Hoofddorp. Hinderbeperking moet prioriteit worden, niet het optimaal gebruik van de mogelijkheden van Schiphol ten koste van tienduizenden. Locaal gedoe als rond de Buitenveldertbaan maar ook bv die dwaze ribbels bij de zesde baan, allemaal lapmiddelen om een deel van de klagers weer even rustig te houden. Maar geen oplossing. En tenslotte: als van Ojik nog in Zwanenburg woont in zijn oude huis kunt u wellicht eens bij hem in de tuin gaan zitten bij lekker weer. Dat is midden in het dorp, precies tussen de twee vliegroutes in.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Geachte heer Boeing, Zo te lezen zijn wij het zeer eens, Maar er blijft twijfel bij mij. U schrijft: "Het heeft geen zin minder gebruik te bepleiten van een baan en daarna tevreden achterover te leunen. Er is een gebied van vele tientallen kilometers rond Schiphol dat op enigerlei wijze teveel hinder ondervindt. Het tegen elkaar uitspelen van dorpen en bewonersorganisaties werkt al jaren erg goed." Dat ben ik met u eens, Echter W.b. dat achter overleunen, zou u aan de heer van Ojik moeten schrijven, die onze gedragsregels (GEEN HERRIE BIJ ANDEREN OVER DE SCHUTTING)doorbrak. Hij liet de grenswaarden B.baan en A.dam -west met resp 2 en 6 dBA versoepelen. ,(volstrekt op eigen houtje!) en punt 17 met 2 dBA scherper liet stellen ! Ik ben nu eenmaal Voorzitter SWAB(Aveen , echter òòk Secr BLRS en in die hoedanigheid ook verantwoordelijk èn loyaal aan de rest van de regio: Zoals daar zijn: Kennemerland, Castricum/Limmen, Uitgeest, Oegstgeest, Kaag/Braasem, Aalsmeer/Uithoorn, èn de Buitenveldertbaan, die in 2011 30 % meer vluchten moest verwerken dan in 2010, en 60 % meer dan beloofd i 2008 (!) Het eerste kwartaal 2012 laat al weer een toename zien van ca 36 % Geen misselijke cijfers. U zult het niet vreemd vinden, dat ik in de tuin van van O niets te zoeken heb. Groet Jan