Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer controle door luchtvaartpolitie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 684 
|
 dichtbij.nl editie Almere 
Meer controle door luchtvaartpolitie

Door Johan Nassman, dichtbij-meeschrijver

ALMERE - De Rijks Politiedienst Luchtvaart op Schiphol gaat sportvliegers meer controleren.
Het binnenvliegen van gebieden door sportvliegtuigen waar zij niets te maken hebben is een doorn in het oog van de Luchtverkeersleiding Nederland (NVNL). Het betreft gebieden die door de luchtverkeersleiding worden gecontroleerd en waar radiocontact verplicht is voor alle vliegtuigen is die zich daar ophouden. Met name in het gebied rond Schiphol, waar verkeersvluchten oplijnen om te landen dan wel de vliegtuigen die na de start op de route worden gezet naar de bestemming, ondervinden van deze binnendringers (infringementsred.) veel last en zijn dan ook een potentieel gevaar voor de vliegtuigen en iedereen aan boord en op de grond.

Voorbereiding
Iedere sportvlieger moet op basis van zorgvuldigheid, veiligheid en professionalisme een vluchtvoorbereiding uitvoeren waaronder het checken van het weer voor minimaal de vluchtduur en een navigatieplan maken met daarin de benodigde hoeveelheid brandstof inclusief wat nodig mocht blijken te zijn om uit te wijken maar vooral in dat plan meenemen waar bepaalde gebieden zijn waar radiocontact verplicht is en welke gebieden vermeden dienen te worden. En aan dat navigatieplan valt nog wel eens wat aan te verbeteren want daar gaat het maar al te vaak mis.

Meerdere malen heeft de luchtverkeersleiding maatregelen moeten nemen om botsingen tussen grote- en kleine vliegtuigen te vermijden en de maat is vol bij de LVNL. Via de landelijke belangenorganisaties voor sportvliegers is een waarschuwing uitgegaan dat de luchtvaartpolitie meer gaat controleren op deze zogenaamde “infringements” in de hoop dat het doordringt bij de sportvlieger om imagoschade van de sportvliegerij tot een minimum te beperken.

John Assmann


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Dat de veiligheid voorop staat, is natuurlijk geen enkel discussiepunt.
Dat daardoor veel moet wijken, geeft aan dat Schiphol op de verkeerde plaats ligt, dan wel al geruime tijd uit haar jas is gegroeid.

Zweefvliegclubs / ballonvaartclubs en de sportvliegclubs en de ganzen niet te vergeten, allen dienen te wijken voor de grote arrogante luchthaven Schiphol.
Het is de hoogste tijd dat Schiphol een andere locatie zoekt, weg uit de Randstad.
Want bedreiging door derde zal zeker ook een punt zijn, maar bedreiging door haar eigen exorbinante uitbreidingen, zal zeer zeker een veiligheidsrisico vormen, die wellicht nog gevaarlijker kan zijn. De grote hoeveelheid vliegbewegingen over bebouwing is nu al een enorm risico. En de vervuiling die hierdoor over de omwonenden wordt uitgestort zal op termijn de rekening presenteren. Schiphol is geen lange termijn investering waard, daarvoor is de sector te
milieuonvriendelijk.