Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Martinair snoeit in vluchten en vloot

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 522 
|
 Telegraaf 
Martinair snoeit in vluchten en vloot

’ALARMERENDE ONTWIKKELINGEN’

• door ARNOLD BURLAGE


      AMSTERDAM - Martinair neemt gedwongen door de crisis ingrijpende maatregelen met het snoeien in vluchten, vloot en bestemmingen. Martinair is voor 50% eigendom van KLM, die ook andere dochterondernemingen de opdracht heeft gegeven maatregelen te nemen tegen de effecten van de recessie. Zo zal ook Transavia vluchten schrappen.

      Air France-KLM heeft gisteren een winstwaarschuwing gegeven. De internationale luchtvaartorganisatie IATA en haar Europese evenknie AEA sloegen vrijwel tegelijkertijd groot alarm, omdat de wereldluchtvaart in een gevaarlijk duikvlucht is geraakt. Volgens British Airways-topman Willy Walsh zullen veel maatschappijen de winter niet overleven.

    Martinair krijgt het extra moeilijk omdat de EU het verzoek om volledige KLM zeggenschap ophoudt. Drastische maatregelen zijn daarom nodig, ondanks dat bij een reorganisatie een jaar geleden alle Europese passagiersvluchten al werden geschrapt.

    Alle Martinair-medewerkers worden na het weekeinde bijeengeroepen in een van de hangars, waar ingrepen bekend worden gemaakt die het bedrijf veilig moeten stellen. Volgens het concern worden onder meer bestemmingen geschrapt „die het verlies fors moeten beperken.”

    „Het aantal boekingen voor passagiersvluchten loopt achter door de ingevoerde vliegtax”, stelt Martinair-topman Paul Gregorowitsch. „Dat wordt nu versterkt door de kredietcrisis. Onze klanten houden het geld in hun zak, dus is onze bezettingsgraad teleurstellend.”
    Na het staken van vluchten naar Paramaribo is het onzeker of Martinair volgend zomerseizoen de vluchten naar Canada zal hervatten. Inmiddels zijn 23 passagiersvluchten geannuleerd om met de toestellen meer winstgevende charters te kunnen vliegen.

    Gregorowitsch: „Voor de zomer van 2009 merken wij een grote mate van terughoudendheid bij de reisbedrijven. Men durft zich niet vast te leggen met vluchten. We zijn daarom gedwongen na te gaan waarwe onze vliegtuigen op andere plaatsen in de wereld rendabeler kunnen inzetten of verhuren.”

    Ook de vrachtdivisie van Martinair wordt onder handen genomen, zo wordt de Australische stad Sydney als bestemming geschrapt. De maatschappij heeft last van geringere Europese export. „Ook zien wij in het verre oosten tegenvallende resultaten.”

De vooruitzichten voor de reis- en luchtvaartwereld lijken rampzalig, temeer omdat de gevolgen van de huidige crisis bij een recessie pas tot volle omvang gaan komen.
    „Een winstgevend Martinair zit er voor 2009 al niet meer in als de Europese Commissie de volledige zeggenschap van Air France-KLM, die de 50% aandelen van Maersk over wil nemen, traineert”, stelt de Martinair-president.

    Air France-KLM topman Jean Cyril Spinetta verwacht voor zijn luchtvaartmaatschappij over het lopende gebroken boekjaar weliswaar nog ruimschoots winstgevendheid, maar niet meer de eerder voorspelde E 1 miljard. Hij kondigde, naast een beperking van de capaciteitsgroei van 1 tot 1,5%, een nieuw kostenbesparingsprogramma en een bijgesteld investeringsplan aan.

    De luchtvaartmaatschappijen in Europa zijn sinds september in een duikvlucht geraakt. Na nog lichte groei in augustus noteren de gezamenlijke Europese luchtvaartmaatschappijen in september voor het eerst sinds jaren een krimp van 1,1%. Nooit eerder in de afgelopen 25 jaar is zo’n terugval gezien.

    Wereldwijd was er een teruggang van 2,9%, terwijl het vrachtvervoer zelfs met 7,7% inklapte. Een nog betere indicatie voor de duikvlucht waarin de luchtvaart is geraakt, is de met 4,4% gedaalde bezettingsgraad (nu 74,8%) van de vliegtuigen.

    IATA-topman Giovanni Bisignani spreekt over een alarmerende ontwikkeling. „Zelfs het goede nieuws van de gedaalde olieprijs valt weg tegen de dalende vraag uit de markt”, stelt hij.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Ach wat piept men nu. Een paar procent minder...? Laat de sector maar afslanken. Op naar een functionele kwaliteits Luchthaven.

Geplaatst door Gerard

als het slecht met de sector gaat ligt het aan de economie, als het goed gaat is de luchtvaart juist 'de motor'. Tjonge.

Toch heeft de afgelopen tijd geleerd dat de lobby van de sector nog steeds ijzersterk is, en slinks. Men heeft alvast voorgesorteerd voor betere tijden. Die 1000.000 vluchten per jaar komen er heus wel op termijn. 'linksom of rechtsom'.

Geplaatst door Els

Hoe moeilijk het ook voor de werknemers gaat worden, daar heb ik alle begrip voor, zit ik wèl te juichen als ik dit lees. Nu het oppermachtige Schiphol zelf en gek, ik voel dat dàt ook gaat gebeuren, ze moeten krimpen en ze moeten zich gaan bezinnen. Werkelijk, hoogmoed komt voor de val en dat is nu dus aan de orde! Maar we zijn er nog niet en daarom hang 31 oktober zeker de vlag weer halfstok!

Geplaatst door cns

Een mooi gebaar om de knieval van Jan-Peter, Jack, Job, Duco, en vele,vele andere meelopers met RAND EUROPE (de constructeurs van de Schipholmetropool, A'dam Metropolitan Area en straks de hele "Deltametropool" via hun metropolitane strategie) aan
de kaak te stellen!
Zou goed voorbeeld doen volgen?!