Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Martinair overweegt langzamer vliegen

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 856 
|
 Trouw 
Martinair overweegt langzamer vliegen

Martinair overweegt langzamer te gaan vliegen. De vliegtuigmaatschappij hoopt zo op brandstofkosten te besparen. Dat bevestigt een woordvoerder. Hoeveel langer vluchten in de toekomst gaan duren, kan de woordvoerder niet zeggen.

Ook KLM zegt bezig te zijn met brandstofbesparing, waarbij langzamer vliegen tot de mogelijkheden behoort. Onlangs kondigde Brussel Airlines al aan langzamer te vliegen om extra brandstoftoeslagen voor passagiers te voorkomen.

Vliegtuigmaatschappijen lijden onder hoge brandstofprijzen. Een paar jaar terug betaalden ze twintig tot dertig dollar voor een vat kerosine, inmiddels is dat 135 dollar.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Kan iemand mij antwoord geven op het volgende raadsel??
De wind is uit het noorden en vanaf kwart over zes vliegen de vliegtuigen over ons hoofd. Ik dacht dat ze tegen de wind in moeten landen. Het enige, wat ik zelf kan vinden als antwoord is, dat het vrijwel windstil is. Je verheugt je op een normale dag en een normale nacht en nee hoor, de ellende gaat gewoon door. Vreselijk!

Geplaatst door Onno Oordop uit Castricum

@Els,
Uw vraag hoort eigenlijk thuis in de rubriek 'Schrijf!', want heeft geen betrekking op de Martinair-exercities.
Een vliegtuig kan wel wat wind op de staart verdragen, mits niet te zwaar beladen en mits voldoende baanlengte. Vanochtend rond die tijd waaide het hooguit 5km/h uit NNW.
De Polderbaan is vaak de preferente baan, de Castricummer dus vaak het geschoren haasje. Dat is democratisch zo besloten.

Geplaatst door Els uit Castricum

Bedankt Onno voor uw antwoord. En terecht, dat u me wijst op het feit, dat deze vraag wellicht op "schrijf" hoort, als men het heel serieus neemt.
Maar op knipselnieuws wordt, denk ik, veel meer gekeken dan op "schrijf." Vandaar mijn wanhoopskreet bij het knipselnieuws.
Het heeft allemaal met het vliegverkeer te maken, toch? Of het nou Martinair betreft of alle andere zaken en verzuchtingen onzerzijds.
En nu maar hopen, dat het harder gaat waaien.
Maar nogmaals bedankt, het is me nu duidelijk.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Toch is het nu preferentieel starten vanaf polder/zwanenburg en niet landen vanaf 28 maart....(komt goed uit met experiment) zie:
http://www.bezoekbas.nl/index.cfm?page=news.all&row=12

Voor de statistieken het baangebruik in 4e kw 2006, veel meer landingen dan starts....Die verdeling mag meer 50-50 worden.
http://www.schiphol.nl/pdf/nomos/baangebruik.pdf

Ik hoorde van LVNL dat er tot windkracht 1,5(7 knopen)(kop-staart wind) vrijelijk gekozen kan worden en dan gaat preferentieel baangebruik als eerste gelden. Zijwind kan meer hebben en geld pas bij 21 knopen.