Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Mansveld verzwijgt zorg over vliegveld Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 811 
|
 nrc.nl 
Mansveld verzwijgt zorg over vliegveld Lelystad

Door: Oscar Vermeer

BINNENLAND ECONOMIE - Vliegmaatschappijen zijn afkerig van verhuizing van Schiphol naar Lelystad. Dat baart zowel Schiphol als het ministerie van Infrastructuur zorgen. Dat blijkt uit e-mailverkeer tussen het ministerie en de directie van Schiphol.
Intern wordt erkend dat er een probleem is, maar naar buiten toe zeggen het ministerie en Schiphol eenduidig dat een nieuw vliegveld bij Lelystad noodzakelijk is om de groei van Schiphol op te vangen. De betreffende e-mails zijn op verzoek van ArkeFly openbaar gemaakt, via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

VANAF 2017 VLIEGTUIGEN NAAR LELYSTAD
Vliegveld Lelystad moet vanaf 2017 de groei van Schiphol opvangen. Daarvoor moeten goedkope vluchten van maatschappijen als ArkeFly, EasyJet, Corendon en Transavia verhuizen naar Lelystad. Maar dat willen ze helemaal niet, laten ze keer op keer weten. En ze kunnen er niet toe worden gedwongen.

Een deel van de Tweede Kamer vreest daarom dat Lelystad straks een ongebruikt vliegveld krijgt. De Kamer moet dit jaar besluiten nemen om de ontwikkeling van Lelystad mogelijk te maken. Schiphol, eigenaar van vliegveld Lelystad, komt volgende maand met zijn bedrijfsplan, waarin staat hoe de nieuwe luchthaven exploitabel kan worden gemaakt. In de provincie Flevoland en op de Veluwe verzetten bewoners zich tegen het vliegveld, zo bleek de laatste maanden bij voorlichtingsbijeenkomsten.

E-MAILS LATEN TWIJFEL OVER PLAN ZIEN
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) en Schiphol benadrukken in brieven en Kamerdebatten keer op keer dat er “serieuze behoefte en interesse” bestaat. Volgens zowel Mansveld als Schiphol zouden maatschappijen dat uit strategische overwegingen stil houden, om hun onderhandelingspositie te versterken.

Maar uit e-mails en brieven tussen Ad Rutten, operationeel directeur van Schiphol, en Rob Huyser, directeur luchtvaart op het ministerie, blijkt twijfel. Huyser drong vorig jaar maandenlang aan op meer duidelijkheid over de ‘marktinteresse’ voor Lelystad. Hij voelt de hete adem van de Tweede Kamer in zijn nek, die bij elk debat aan Mansveld vraagt of er wel belangstelling is. Huyser schrijft bijvoorbeeld op 1 februari:

“De geringe voortgang en een aantal serieuze onzekerheden baren mij zorgen.”
Ad Rutten “deelt” die zorg, schrijft hij terug:
“De meest betrokken individuele airlines spreken nadrukkelijk uit dat zij niet uitgeplaatst wensen te worden.”
Schiphol sluit niet uit dat in de eerste fase minder dan de geplande 25.000 vluchten worden verplaatst. Huyser:
“Ik kan niet anders dan constateren dat de interesse op dit moment mager is.”
Een woordvoerder van Schiphol wil niet reageren en verwijst naar het bedrijfsplan dat nu wordt voorbereid. Ook het ministerie van Infrastructuur wil niet reageren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Deze PvdA Staatssecretaris zal nog meer problemen gaan krijgen, als ze de negatieve erfenis van haar CDA en VVD voorgangers/sters niet op orde weet te brengen. Uit het verslag van het A.O.d.d. 23 jan 2014 blijkt, dat ze de theoriën van dhr Alders nauwelijks snapt. Het is niet te hopen,dat ze als een onnozel halsje achter deze man aan blijft lopen. Ze erfde van haar CDA én VVD voorgangers/sters een negatieve erfenis. Het zou haar sieren, als ze dit al jaren door groot wantrouwen omgeven dossier in de hand kan houden. Sterker: Op een eerlijke en realistische manier: Dus zonder manipulaties en leugens.

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

En wat gebeurt er als niemand naar Lelystad wil? Zou het kunnen dat dat dan een reden is om het plafond van Schiphol maar gewoon met 75.000 per jaar op te hogen....???? En wie zit dan in de herrie? Mansvelt vast niet.

Geplaatst door marianne uit castricum

Geachte Mijnheer Griese,
de theorieën van Alders ?. Volgens mijn maatschappelijk betrokken in- en in- burgerlijke geest is De Heer Alders helemaal niet in staat om een theorie of een theses te ontwikkelen of apriori een stelling te poneren Wat ik wel lees en ervaar is dat De Heer Alders altijd en immer de standpunten van zijn opdrachtgevers samenvat. Samenvattingen, geen theorieën. Mevrouw Mansvelt snapt Mijnheer Alders niet, ik snap hem ook niet. Wat ik wel snap is dat de hele nacht vliegtuigen over het gebied zijn gevlogen met geluidshinder, vervuiling, heel laag vliegend ( zo laag overdag dat de meeuwen in de buurt van de motoren kunnen komen), geen stille "airplanes", zijn er ook niet. We worden belazerd waar we bijstaan of lopen. Castricum heeft al een meldpunt Meeuwen,meldpunt Ganzen, meldpunt Honden, meldpunt Bijen. Voorstel nog meer meldpunten bv universele meldpunt.