Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Makelaar toont huis in vliegvrije uurtjes

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1864 
|
 De Telegraaf 
Makelaar toont huis in vliegvrije uurtjes

Bellen welke baan Schiphol zal gebruiken

DEN HAAG -  Sommige makelaars rond Schiphol tonen te koop staande huizen het liefst als er eventjes geen brullende vliegtuigen over razen.


Voor zij hun potentiële kopers op sleeptouw nemen, informeren ze eerst bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) welke landingsbaan de komende uren in gebruik is. “Dit zijn malafide praktijken”, luidt het oordeel van CDA-Kamerlid De Rouwe. “Eigenlijk probeer je huizenzoekers een verkeerde voorstelling van zaken te geven. Ja, voor de gek te houden.” Leidinggevende Josephine van Hees van het BAS bevestigt de makelaarstelefoontjes. Kennelijk wachten de linke loetjes tot de kust veilig is, en tonen ze vervolgens de woningen in een ‘rustieke omgeving’. Van Hees: “Dat is heel vervelend. Wij zijn opgericht voor burgers met klachten of vragen, maar ook makelaars proberen van onze informatie gebruik te maken.”

Regeringspartij CDA wil dat minister Cramer (Milieu) om de tafel gaat met de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De Rouwe: “De NVM moet makelaars royeren die zich hiermee in laten. Natuurlijk is een huis kopen in de geluidszone rond Schiphol je eigen verantwoordelijkheid. Maar iemand verkeerd voorlichten levert frustratie op. Zo haal je de klagers van morgen in huis.”

Makelaars benaderen het aanspreekpunt al sinds de oprichting van BAS in 2007, aldus Van Hees. De laatste maanden is het wel rustiger dan rond de zomer. “Wie zich voorstelt als makelaar, helpen we niet meer aan informatie. Maar andere bellers vragen bijvoorbeeld of het verstandig is om de volgende middag een barbecue te organiseren. Je weet nooit of iemand zich onder een andere naam voordoet.” Woordvoerder Roeland Kimman van de NVM vindt het “hartstikke slecht” als ondernemers mensen zo proberen te misleiden. “Iedereen weet van de overlast rond Schiphol. Wie dat vergeet, is niet van deze tijd. Het lijkt een beetje op Louis de Funes die een huis koopt tijdens een pilotenstaking.”

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

: als ondernemers mensen zo proberen te misleiden :

Eigenlijk is Den Haag ook een 'ondernemer'.
De Schipholgroep behoort daar ook toe.

De omwonenden rondom Schiphol, van Alkmaar tot Leiden, worden al jaren misleid door deze lieden!

Geplaatst door BS uit Castricum

Ik weet niet goed wie ik nu wat kwalijk moet nemen. De veroorzaker? Of degene die het te verkopen pand in een zo gunstig mogelijk daglicht wil stellen? Dat laatste doen makelaars al sinds jaar en dag. Wat nu als degene die het pand in bezit heeft door de overheid is misleid en plotsklaps een luchtweg over z'n huis krijgt; is het dan misdadig om te proberen er althans nog iets van te maken en de schade zoveel mogelijk te beperken? Wie begint hier het spelletje eigenlijk? Uitspraak: "Natuurlijk is het kopen van een huis in de geluidszone rond Schiphol je eigen verantwoordelijkheid"??? Zo hypocriet krijg je ze zelden. Welke geluidszone is bijvoorbeeld een vraag. Hoe ver rond Schiphol? Wat verandert er zonder inspraak in een paar jaar in een woonomgeving waar nu nog niets aan de hand is? Probeert de politiek me te vertellen dat je in een cirkel van >30 km rond Schiphol van alles kunt verwachten? Wat vandaag niet is kan morgen op last van de NV Schiphol nog komen? En dat je dat maar hebt te accepteren? Een dergelijke volksvertegenwoordiging is kennelijk prima in staat een dag lang een ' principieel' Iraq debat te voeren, maar is geen knip voor de neus waard als het er om gaat de legitieme en basale belangen van burgers te behartigen. Je moet de knal voor je kop van Staatswege accepteren, maar mag vervolgens niet proberen je neus weer recht te zetten. Want dat is een malafide praktijk! Wie is hier het Linke Loetje?

Geplaatst door marjanna uit amsterdam

In 1995 heb ik een nieuw appartement gekocht in de wijk Nw Sloten. Een prachtig appartement en tot vorig jaar februari 2008 heb ik daar heerlijk rustig gewoond. Van de een op andere dag werd onze wijk gebombardeerd met vliegtuiglawaai. En ja, de situatie is onleefbaar geworden. Het is geen dag stil (m.u.v. afgelopen week). Ik wil hier zo snel mogelijk vandaan, want dit gaat ten koste van mijn gezondheid. Echter, verkopen wordt bijna onmogelijk, want bij ons in de wijk zijn bijna geen rustige uurtjes. Gaat onze Camiel hier ook iets aan doen? De geluidsmetingen laten zien welke gebieden door de routewijzigingen (maatregel 19) nu heel veel geluidsoverlast hebben. Waarom wordt deze mensen dan niet meteen aangeboden om hun huis afdoende te laten isoleren? Men weet toch welk effect dit heeft op de woongebieden. Mensen tellen niet, het draait alleen om geld. Zoals het er nu voorstaat mag Schiphol van mij zoveel verlies lijden dat groei de 1e tien jaar uitblijft. Misschien kan dan in die 10 jaar er beter over nagedacht worden hoe alle partijen tevreden kunnen worden gehouden.

Geplaatst door A. Obdam uit Lisse

Het zelfde is in Lisse aan de gang sinds het sluiten van vliegveld Valkenburg. Voor die tijd was er ook wel overlast maar was goed te doen. Sinds juni 2006 zijn ze langzaam begonnen met het verlagen van de aanvliegroute en meer en meer te starten via de kaagbaan. Dit om ons er aan te laten wennen en zo min mogelijk klachten te krijgen (gebeld met toen nog de cross. antwoord, Er is niets verandert hoor meneer. het ligt aan U). Nu is het onleefbaar. Geen isolatie, niks geen maatregelen. En dit moet nog toe nemen in de toekomst?. We worden een oor aangenaaid door schiphol. En niet een klein beetje ook. Met het veranderen van de route sinds de sluiting vliegveld Valkenburg geven ze ook aan dat er wel degelijk anders en met minder hinder gevlogen kan worden. Geld speelt een grote rol volgens mij. Als je ook op Google kijkt en ziet hoe ze aanvliegen lijkt wel alsof er iemand die dronken is de touwtjes in handen heeft. Kriskras over onze huizen heen op zeer lage hoogte. Dit kan volgens mij makkelijk anders.....en is ook gedaan in het verleden. Winstvergroting is het doel. Niet het voorkomen van geluidsoverlast.