Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Maatschappijen tegen privatisering van luchthaven Schiphol

 |
 Geplaatst door: Albert 
 |
 Bekeken: 689 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Maatschappijen tegen privatisering van luchthaven Schiphol

SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, verenigd in de Board of Airlines Representatives in the Netherlands (Barin), zijn tegen de privatisering van de luchthaven. Dat schrijft Barin in een brief aan de Eerste Kamer, die dinsdag stemt over de privatisering van Schiphol. Een kleine meerderheid van VVD en CDA lijkt voor privatisering van de luchthaven te kiezen.

Vorige week al zei Barin secretaris-generaal Frank Allard in de Telegraaf te vinden dat de Eerste Kamer de tarieven bij de discussie over Schiphol moet meewegen. Maar het debat over de privatisering van Schiphol heeft volgens de belangenorganisatie het eigenlijke debat over adequate tariefbescherming van maatschappijen in de schaduw gezet.

“Tariefbescherming via economische regels tegen een monopolist verdient een
zelfstandige discussie, zodat hij ook zuiver kan worden gevoerd. Die discussie is er helaas niet gekomen”, zegt Allard in de brief.

“Het tegenstrijdige aan de concept wetgeving is dan ook dat ze beoogt de luchtvaartmaatschappijen te beschermen tegen te hoge tarieven van Schiphol terwijl diezelfde luchtvaartmaatschappijen, haar passagiers en vracht clientèle nu juist vinden dat ze door deze wetgeving onvoldoende worden beschermd”, vervolgt hij.

Efficiëntieprikkels
Volgens Barin zullen de maatschappijen in de toekomst nog steeds volledig voor de hoge kosten van infrastructuur opdraaien. “Monopolist Schiphol dient weliswaar kostengeoriënteerde tarieven in rekening te brengen, maar een inefficiënte leverancier van infrastructuur zonder afdoende wettelijke efficiëntieprikkels zal tegen een te hoog kostenniveau zijn diensten leveren met alle concurrentiegevolgen van dien voor de gebruikers van die luchthaven.”

Barin doet een dringend beroep op de Eerste Kamer leden om de haar de brief verwerkte informatie en conclusies in het stemgedrag te betrekken. “Het betreft hier immers besluitvorming met beslissende en verstrekkende gevolgen voor deze luchtvaartmaatschappijen, haar passagiers en vracht opdrachtgevers”, schrijft Allard.


Reacties op dit bericht