Maak van Schiphol een klimaatvriendelijke TrainAirportAmsterdam
De Werkgroep Toekomst Luchtvaart pleit voor het vervangen van korte vluchten binnen Europa door minstens even snelle treinen. Kerosine wordt schaars en vliegtuigen veroorzaken veel meer opwarming dan treinen. Schiphol kan zich ontwikkelen tot “TrainAirportAmsterdam” waar het netwerk van KLM wordt aangesloten op een uitgebreid internationaal spoornetwerk naar grote Europese steden. Een grotere thuismarkt van de KLM in de EU verkleint het risico dat het netwerk naar Parijs verdwijnt. Als de andere Europese hubs dit concept overnemen, zullen treinen en elektrische auto’s op den duur vrijwel het gehele EU-personenvervoer klimaatneutraal kunnen maken.
De Werkgroep Toekomst Luchtvaart stelt voor dat de regering samen met de Schiphol Group, KLM en internationale spoorwegorganisaties van Schiphol een grote overstaphaven maakt van vliegtuigen naar snelle internationale treinen. Daardoor kunnen Europese vluchten tot bijna 1000 km door treinreizen worden vervangen, die hoogstens evenveel reistijd kosten en net zo comfortabel zijn. De Schiphol Group wil de luchthaven zelf al klimaatneutraal maken. De winst is dat een “TrainAirportAmsterdam” dan ook een groot deel van het internationale personenvervoer tussen Schiphol en de EU klimaatneutraal maakt. Bovendien zal kerosine steeds schaarser en duurder worden. In Groot-Brittannië is de overgang van luchtvaart naar hogesnelheidstreinen al in gang gezet, terwijl de Britse regering tegelijk een einde heeft gemaakt aan de uitbreiding van de luchthavens in en rond Londen. Als andere grote luchthavens volgen, zal de EU de uitstoot van het eigen vliegverkeer aanzienlijk kunnen terugdringen, precies wat de Europese Commissie nastreeft.
Vliegtuigen kunnen - in tegenstelling tot treinen - niet klimaatneutraal worden. De uitstoot van CO kan door biobrandstof worden teruggedrongen, maar dat gaat niet op voor broeikasgassen als NOx en waterdamp. Die verdubbelen het opwarmingseffect. Daarom overweegt de Europese Commissie om naast CO2 over enige jaren ook NOx in de emissiehandel voor de EU-luchtvaart op te nemen, zo blijkt uit een concept van de White Paper on Transport 2011, die binnenkort wordt gepubliceerd. De Nederlandse regering en de luchtvaartsector zijn daar onvoldoende op voorbereid, zegt de Werkgroep Toekomst Luchtvaart. “De politiek moet zich realiseren dat ingrijpende uitstootbeperkingen en steeds duurdere kerosine het streven naar groei aanzienlijk in de weg zullen staan. Trainairports passen uitstekend in het pakket van maatregelen waarmee de luchtvaart het probleem van broeikasgassen en dure, schaars wordende brandstoffen kan aanpakken.”
Er zal in de komende jaren wel moeten worden geïnvesteerd in de aanpassing van Schiphol en de aansluiting van de spoornetwerken op het intercontinentale luchtverkeer. Nieuwe spoorverbindingen zijn in Nederland waarschijnlijk niet nodig, verdubbelde sporen op den duur wel. Voor een geleidelijke overgang kunnen nu al meer internationale treinen (zoals de ICE) Schiphol aandoen. Ook kunnen de snelheden van conventionele internationale treinen in Nederland worden verhoogd. Een goed georganiseerd “train catchment area” verschaft Schiphol een ijzersterke positie met een eigen achterland, vergelijkbaar met dat van de haven Rotterdam. Grootschalig overstappen van vliegtuigen naar alternatieve vormen van internationaal vervoer binnen Europa is een goede strategische reactie op steeds duurder wordende kerosine.
De regering probeert na de fusie met AirFrance al jaren te voorkomen dat het netwerk van de KLM naar Parijs verdwijnt. Op TrainAirportAmsterdam krijgt de KLM direct toegang tot een spoornetwerk dat de meeste West-Europese steden bereikt. Een aandeel in deze enorme markt van tientallen miljoenen inwoners en duizenden ondernemingen voorkomt verplaatsing naar Parijs, want het netwerk wordt onverbrekelijk met Schiphol verbonden.
Bekijk bericht op "www.toekomst luchtvaart.nl"
Geplaatst door joop uit NULL