Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lufthansa wil meer Nederlanders lokken via Düsseldorf en Brussel

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 601 
|
 Haarlems Dagblad 
Lufthansa wil meer Nederlanders lokken via Düsseldorf en Brussel

AMSTERDAM - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil meer Nederlanders lokken naar de vliegvelden van Düsseldorf en Brussel. ,,Die zijn voor mensen uit het oosten en zuiden van Nederland beter bereikbaar en goedkoper. Schiphol blijft voor de Randstad wel de belangrijkste luchthaven, maar is duurder en de wegen zijn daar overvol’‘, wrijft Patrick Artiel, manager Nederland, de nationale luchthaven nog maar eens onder de neus. Om dezelfde reden opent EasyJet ook meer nieuwe verbindingen in omringende landen.

Vorig jaar vervoerde Lufthansa 733.000 Nederlanders. Maar het marktaandeel is veel groter omdat Swiss, Austrian en Brussels Airlines ook tot het concern behoren. Deze bedrijven worden verder in elkaar geschoven. ,,En daarmee worden we een stevige concurrent voor de KLM. We kunnen Nederlanders immers drie vliegvelden aanbieden met een grote hoeveelheid verbindingen. Vanaf Schiphol vliegen we meerdere keren per dag naar Frankfurt, München, Hamburg, Zurich, Basel en Wenen. Van hen stapt 64 procent over op een aansluitende vlucht. Op Düsseldorf hebben we vluchten naar 58 plaatsen. Met Brussels Airlines zijn we vooral sterk in Afrika. Het afgelopen jaar hebben we vanaf Brussel en Düsseldorf meer Nederlanders vervoerd, terwijl we op Schiphol net iets in de min kwamen’‘, al wil Artiel geen concrete cijfers geven.

Net als vrijwel alle maatschappijen heeft Lufthansa een zwaar jaar achter de rug. De laatste twee maanden is wel sprake van een licht herstel in Nederland. Naar verwachting is de sector pas in 2012 weer op het oude niveau terug. In de tussentijd blijft de maatschappij wel nieuwe en vooral grotere toestellen in gebruik nemen ter vervanging van oude toestellen, waarmee het aantal stoelen met twee procent oploopt. Wanneer de vraag vanaf Schiphol weer aantrekt, zal men eerder grotere toestellen inzetten dan meer vluchten uitvoeren. Bij de vrachtdivisie is sprake van een licht herstel, al staan nog vijf van de 19 vrachttoestellen aan de grond. Creatief als de Duitsers zijn is het afgelopen jaar wel een nieuwe markt aangeboord. Zo vloog men met vrachtkisten vanaf Schiphol naar Chicago en New York, al was dat wel tegen dumpprijzen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton

Inderdaad, Schiphol is duur, je moet er te vele uren voór tijd aanwezig zijn, je raakt er jezelf en je centen kwijt én de wegen er naar toe zitten overvol. Om over de parkeerkosten nog maar te zwijgen.
Groningen, Rotterdam, Eindhoven,Düsseldorf, Brussel. Allemaal véél gezelliger, goedkoper én sneller.
Gewoon dóen.