Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lufthansa vindt Schiphol te duur

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 825 
|
 De Telegraaf 
Lufthansa vindt Schiphol te duur

door ARNOLD BURLAGE

 
      MUIDEN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de grootste gebruiker van Schiphol na de KLM, gaat Düsseldorf aanbieden als alternatief voor onze nationale luchthaven. Lufthansa vindt de tarieven op Schiphol te hoog.

      Heike Birlenbach, general manager van Lufthansa in de Benelux, uitte gisteren zware kritiek aan het adres van de Nederlandse luchthaven. „De prijzen zijn veel te hoog en de kwaliteit schiet ernstig tekort”, aldus Birlenbach.
    Ook bij andere grote en kleine buitenlandse maatschappijen raakt Schiphol steeds meer uit de gratie. De KLM en Air France delen veel van de harde kritiek. De internationale organisatie van burgerluchtvaartmaatschappijen, IATA, dreigde begin dit jaar op een bijeenkomst in Montreal al om onder meer Schiphol te gaan mijden als niet een ander tarievenbeleid wordt gevoerd. Lufthansa voegt nu als eerste de daad bij het woord.

    Of de privatisering van Schiphol, waarover de Eerste Kamer volgende week stemt, een verbetering of een verslechtering gaat betekenen, is de Lufthansa-directie onduidelijk. „Rond de privatisering gebeurt politiek zo veel achter de schermen, dat moeilijk zicht is te krijgen op de gevolgen”, zo luidt de opvatting.
    De investeringen die Schiphol zegt te doen, staan „niet in verhouding tot wat de maatschappijen en de passagiers daarvan merken”, aldus Birlenbach. Als voorbeeld noemt zij de veiligheidscontroles en de onaanvaardbaar lange rijen passagiers die daarvoor moeten wachten. „Dat kan absoluut niet. De directie moet beseffen dat luchtreizigers onze klanten zijn. Het beleid moet erop zijn gericht reizigers zo naadloos mogelijk te laten reizen en zo kort mogelijk op een luchthaven te laten verblijven. Op Schiphol lijkt precies naar het omgekeerde te worden gestreefd.”

De tarieven die de vliegmaatschappijen in rekening worden gebracht – en die de passagiers uiteindelijk moeten betalen – zijn de laatste vijf jaar met ongeveer 40% gestegen. De luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs hanteert ook dergelijke forse stijgingen, volgens de luchtvaartsector.

    Lufthansa gaat nu een speciale campagne voeren om passagiers vanuit ons land via Düsseldorf te laten reizen. Sinds april zijn daar 128 extra vluchten ingezet en die luchthaven telt nu al 41 bestemmingen – vooral in Oost-Europa, maar ook in de VS, bijvoorbeeld met volledige als zakenjets uitgevoerde vliegtuigen naar New York en Chicago.
      „We gaan op Düsseldorf als alternatief voor Schiphol nu nadrukkelijk onze focus richten. Het aantal passagiers voor de toeristenklasse steeg sinds het voorjaar al met 30%, de business class noteert met vertrek vanuit Düsseldorf zo’n 15% groei”, aldus topman Birlenbach.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

En dan is Schiphol nog steeds veel te goedkoop vanwege de enorme kapitaalvernietiging van particulieren (daling huizenwaarde, milieuschade, benodigde maatregelen betreffende infrastructuur, onbelast zijn brandstof) die niet door de eigenaar wordt vergoed.