Lufthansa test elektrisch taxiën
In navolging van Air Canada, Boeing en Chorus Motors hebben Lufthansa Technik, Frankfurt Airport, Airbus en L-3 Magnet-Motor een A320-toestel getest met elektromotoren voor het taxiën over de grond. Deze test vond plaats op het vliegveld van Frankfurt. Door gebruik van de elektromotoren tijdens het taxiën, hoeft de straalaandrijving pas te worden gestart als het vliegtuig gaat opstijgen. Dit kan veel brandstof besparen.
De stijgende olieprijzen en de emissierechthandel hebben de luchtvaartmaatschappijen in de greep. Ook willen de Europese landen tot het jaar 2050 de CO2-uitstoot per passagier 75% verlagen. Experts schatten dat 3% van het kerosineverbruik van elke vlucht wordt veroorzaakt door het taxiën over de grond.
Techniek
Op het aangepaste toestel waren nauwelijks zichtbare elektromotoren aan het landingsgestel bevestigd. Het gaat hier om moderne elektromotoren met constant draaimoment en hoge vermogensdichtheid. Tot de noodzakelijke modificaties aan het vliegtuig behoren onder meer de inbouw van een interface in de cockpit, aanleg van de voeding vanaf de hulpturbine (Auxiliary Power Unit, APU) en de integratie van een koelsysteem.
De elektrische wielnaafmotoren zijn voorzien van permanente magneten en zijn ingebouwd in de velgen van het hoofdlandingsgesteld.
Technisch moet er echter nog veel gebeuren om een vliegtuig in de praktijk met passagiers door middel van elektromotoren van en naar de startbaan te taxiën. Daarbij komt nog, dat de motor tijdens start en landing als generator zal fungeren. Met name op het moment dat het toestel landt en de motor in een fractie van een seconde van stilstand naar hoog toerental accelereert, treden zeer hoge stroompieken op.