Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Luchtverkeersleiding overschrijdt milieuregels’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 597 
|
 www.nu.nl 
‘Luchtverkeersleiding overschrijdt milieuregels’

DEN HAAG/SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) overschrijdt dit jaar waarschijnlijk de milieuregels. Vliegtuigen wijken te vaak af van hun routes. Daarvoor kan LVNL een boete krijgen, zei een woordvoerster van de instantie woensdag.

Oorzaak van de overschrijding is het probleem van het parallel starten. Vorig jaar bleek dat vliegtuigen die gelijktijdig vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan vertrekken te dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Daarop heeft LVNL de vertrekroutes aangepast, met als gevolg dat de toestellen te vaak van hun in de wet vastgelegde routes afwijken.

Afwijken

Slechts 3 procent van de dagelijks vertrekkende vliegtuigen mogen van hun baan afwijken. Nu loopt dat tegen de 6 procent, aldus LVNL. De kans bestaat dat de schade later dit jaar wordt ingehaald als de luchtvaartsector een definitieve oplossing voor het parallel starten vindt. De kans daarop is klein.

Herrie

De sector blijft worstelen met het gelijktijdig starten van vliegtuigen vanaf de twee banen. Al drie keer zijn de routes aangepast. Nu vliegen de toestellen vanaf de Polderbaan rechtdoor en wijken ze vanaf de Zwanenburgbaan direct naar rechts af. Daardoor wordt er boven bepaalde meetpunten meer herrie dan verwacht geproduceerd, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat het lawaai binnen de grenzen blijft.

Debat

Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer zei woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat de luchtvaartsector een definitieve oplossing in gedachten heeft. Over de details beschikt ze nog niet. Wel zei ze bereid te zijn nog eens goed naar het huidige systeem van geluidsnormen te kijken als het probleem van het parallel starten tot capaciteitsproblemen leidt op Schiphol. Vooralsnog is dat niet het geval.

Het zou overigens niet de enige keer zijn dat LVNL de regels overschrijdt. Dat gebeurde in 2003 en 2004 ook al.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Waar en wanneer hoorde ik dat woord overschrijden toch voor het eerst?
Jan Griese

Geplaatst door L.R. Aalegeiz



1) Wie controleert de LVNL?
LVNL zelf (!) constateert dat de 3% inmiddels met 100% is toegenomen tot 6%.

Zou de politie mij geloven als ik ze bel en mezelf aangeef omdat ik 10 kilometer te hard heb gereden?

2) Volgens S. van H. heeft de sector een ‘definitieve oplossing’ in gedachte. Right. Sinds 2003 is die pokkebaan open. Het MITRE stelt recentelijk dat parallel uitvliegen niet kan in de Schiphol variant. Compleet wanbeleid dat strafbaar gesteld zou moeten worden, zoals dat in België wel gebeurt maar in Nederland gewoon mag.

3) In 2003 & in 2004 werd de norm ook al overschreden. Verkeer en Waterstaat zal er dus alles aan gaan doen om gewoon te stellen dat de norm te krap is. Ze zullen voet bij stuk houden dat de Polderbaan een Milieubaan is en dat die alleen maar bijdraagt tot minder geluidsoverlast. Dat Castricum in het buitengebied geteisterd wordt is niet waar want daar wordt niet gemeten dus is het niet zo.
Dat Spaarndam gisteren weer honderden kisten over het dak hoorde starten vanaf de Polderbaan is ook niet waar want vanaf 25 maart is er een andere preferentie van startbaan.
Hoe lang blijft dit kabinet met het parlement zitten suffen? Hoeveel jaren achtereen moeten er duizenden en nog eens duizenden mensen gebukt gaan onder deze terreur voordat er het meest voor de hand liggende alternatief wordt uitgenut (zee)?

4) “Oorzaak van de overschrijding is het probleem van het parallel starten.”
Oorzaak van de overschrijding is het probleem van de Polderbaan die er nooit had mogen komen. NL blinkt uit in mismanagement als het gaat over grote projecten.

5) Op 18 mei stond in het Haarlems Dagblad een artikel over het parallel uitvliegen het volgende:
“Ondanks de problemen verwacht LVNL vooralsnog het vliegverkeer te kunnen afwikkelen binnen de wettelijke geluidsnormen.”

Vandaag zegt de LVNL:
“Slechts 3 procent van de dagelijks vertrekkende vliegtuigen mogen van hun baan afwijken. Nu loopt dat tegen de 6 procent, aldus LVNL.”

En dit is geen leugen en bedrog?

Geplaatst door Vos

Wat ik minstens net zo erg vindt als die
kl.t. Polderbaan die er inderdaad nooit had
mogen komen, is wel het feit dat al die
etterbakken in de politiek cq.
luchtvaartsector, ondanks hun bewezen
onkunde, er gewoon met hun dikke vette pokke
koppen blijven zitten!
En als ze al weg zijn of gaan, dan nog
worden zij er in feite niet op afgerekend!
Kijk maar naar Neeltje Smit-Kroes en
Jorritsma en anderen........En nu die
Schultz..........ook al zo'n vlieg-tuig
likster! Nederland wordt WAKKER!
Anders doet Schiphol dat wel!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

En bvovenstaande wordt wederom bewezen door Melanie S. van H.:

Koelwaternormen zijn niet haalbaar, jammer voor het milieu maar we rekken gewoon de koelwaternorm op en het probleem is opgelost.

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat Verkeer en Waterstaat een criminele organisatie is. Wetten, regels of anderszins zijn van generlei waarde men doet eenvoudigweg wat men wil zonder welke scrupules dan ook. We worden hier al weer dagen GETEISTERD, iedere minuut met tussenpozen van drie minuten rust per half uur.
25 maart was het geluidsslot voor de rest van het jaar al vol.

VLIEG TUIG!