Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiding Schiphol de komende vijf jaar niet duurder

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 804 
|
 FD.nl 
Luchtverkeersleiding Schiphol de komende vijf jaar niet duurder

De tarieven die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) rekent aan vliegtuigen die op Schiphol landen en vertrekken worden de komende vijf jaar bevroren.

Dit maakte minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag bekend tijdens het jaarlijkse Schipholdiner

‘We zijn na het afschaffen van de vliegtaks redelijk concurrerend geworden en we moeten nu doorpakken’, aldus Eurlings. Volgens Eurlings verhogen andere luchthavens de tarieven wel, waardoor het concurrentievoordeel van Schiphol vergroot wordt.

Doordat er minder vliegtuigen naar Schiphol komen heeft de LVNL minder inkomsten. Daar bovenop komt een fikse bezuiniging bij LVNL, die in eerste instantie ook geld kost. Het ministerie van Verkeer financiert het tekort dat ontstaat.

Besparing

De LVNL snijdt de komende jaren fors in de kosten, over een periode van vijf jaar moet 35 tot euro 45 mln bespaard worden. Dat kost 130 mensen hun baan. ‘Geen luchtverkeersleiders’, verzekerde LVNL-directeur Paul Riemens.

Over vijf jaar moet de LVNL in staat zijn het geld terug te betalen aan het ministerie. ‘Uitgaande van een bescheiden groei van het luchtverkeer en de lagere kosten’, aldus Riemens.

Nu betalen de luchtvaartmaatschappijen euro 45 mln per jaar aan de luchtverkeersleiding. Eigenlijk zouden de tarieven komend jaar met 19% omhoog moeten om kostendekkend te zijn.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Ongelooflijk hoe onnozel onze overheid is.

Zolang de luchtvaart in NL niet volledig op de schop gaat en ge-herstructureerd wordt zal deze wereldwijd niet kunnen concurreren, ook niet met giga-subsidies.

Ergo: platform in zee.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

'' Doordat er minder vliegtuigen naar Schiphol komen heeft de LVNL minder inkomsten. Daar bovenop komt een fikse bezuiniging bij LVNL, die in eerste instantie ook geld kost. Het ministerie van Verkeer financiert het tekort dat ontstaat. ''


Zo betalen wij (de geluidsgehinderden) onvrijwillig mee met een instantie die we liever in zee zien verdwijen ! En schoothondje Eurlings maar mooi weer spelen van ons geld ! En wat die bezuinigingen betreft: zal dit heerschap ook thuis geven indien de veiligheid, waar wij zeer zeker recht op hebben, gezien de onvrijwillige sponsering, het laat afweten?

Vlieg-tuig !