Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartwereld rekent op meer non-stop reizen Overstapfunctie Schiphol geen vanzelfsprekend

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1154 
|
 Telegraaf 
Luchtvaartwereld rekent op meer non-stop reizen Overstapfunctie Schiphol geen vanzelfsprekend

• door ARNOLD BURLAGE
SEATTLE, maandag

Hoe lang houdt het knooppunt Schiphol nog stand? Wie naar de experts luistert, moet het ergste vrezen voor dit soort zogenaamde ’hubs’ in de luchtvaart. ’Non-stop’ reizen wordt de grote trend, voor passagiers, voor vliegtuigbouwers en voor luchtvaartmaatschappijen. Reizen tussen drukke massaknooppunten, met tijdrovend overstappen naar de uiteindelijke bestemmingen, is uit. Passagiers uit New York zullen bijvoorbeeld niet meer via Schiphol, Parijs, Londen, Frankfurt of andere hubs naar Bremen hoeven te reizen, maar direct van de ’Big Apple’ naar de Noord-Duitse havenstad. De sterk gegroeide passagiersstromen en betere (kleine) vliegtuigen liggen ten grondslag aan deze ontwikkeling.

Vertegenwoordigers van vliegtuigfabrikant Boeing, ‘s werelds grootste vliegverbond Star Alliance en All Nippon Airlines zijn unaniem in die opvatting, zo bleek tijdens enkele studiedagen in Seattle. Voor luchthavens als Schiphol, met 41% overstappende passagiers, geldt in elk geval: let op uw saeck. Niet de gemakkelijke aansluitingen op vriendelijke en met winkels bezaaide luchthavens gaan de nieuwe passagiersstromen bepalen, maar de mogelijkheid van snelle non-stop reizen met aansluitingen (bypasses) voor door vertragingen geplaagde drukke knooppunten.

Voor de KLM liggen de zaken anders. Bijna 70% reist met die maatschappij nu nog via Schiphol naar andere bestemmingen. De fusie met Air France en de voordelen van een tweede thuishaven hebben de risico’s van grote veranderingen deels afgewend. Parijs zal naast hub altijd ook een grote bestemmingsluchthaven blijven, omdat nu eenmaal veel meer luchtreizigers in de Lichtstad moeten zijn dan in Mokum.

Vliegtuigfabrikant Boeing werkt intussen aan het nieuwste vliegtuig, de 7E7: kleiner, snel, zuinig en met een grote actieradius. Niet meer toegesneden op massavervoer tussen knooppunten, maar meer op het zogenaamde directe bestemmingsverkeer.
    Airbus, dat helemaal leek te koersen op de superjumbo (de Airbus A380), maakte onlangs de bouwplannen bekend voor eenzelfde soort concept als Boeing: de Airbus A350.
    „De hub blijft wel bestaan, maar de rol verandert. De grote knooppunten zullen zelfs aantrekkelijker worden, omdat die intercontinentaal nonstop ook veel secundaire luchthavens zullen gaan bedienen. De kleinere hubs gaan een geringere rol spelen of verdwijnen, mogelijk eerst in Europa”, zegt topman Jaan Albrecht van ’s werelds grootste vliegverbond, Star Alliance.
    „Luchtvaartmaatschappijen zullen behoefte krijgen aan kleinere vliegtuigen. Een ontwikkeling die nu al in gang is gezet”, aldus de visie van Boeing. De Boeing 747, de klassieke jumbo, wordt nu al aan de lopende band vervangen door de kleinere Boeing 777, met name op de transatlantische routes, oorspronkelijk de bakermat van het hubverkeer.

„Allianties zullen een grotere rol gaan spelen. Eén maatschappij, hoe groot ook, zal nooit een werelddekkend netwerk kunnen bieden. Samenwerking tussen vliegbedrijven wordt noodzakelijker dan ooit voor de kortste en snelste verbindingen, de beste tarieven en de spaarprogramma’s, die de passagiers moeten binden. Het aan elkaar knopen van netwerken is en blijft van essentieel belang”, aldus de Starpresident.
    Allianties zetten aanvankelijk in op het verouderde hubsysteem, waarbij groepen reizigers zo veel mogelijk worden gebundeld om grote vliegtuigen zo goed mogelijk te vullen. „Maar naast het zogenaamde non-stop, het ’point to point’- reizen zal het vervoer van knooppunt naar bestemming voor grote veranderingen zorgen. Er zullen duizenden bestemmingen blijven waarvoor de passagierstromen te klein zijn om zonder knooppunten te kunnen. Ook dat vliegverkeer zal significant blijven groeien. Dus ook die hubs”, zegt Albrecht.

Tot slot nog een verandering voor de knooppunten. Het blokkensysteem, ooit als eerste geïntroduceerd door de KLM op Schiphol met inmiddels zes dagelijkse pieken van aankomsten en snelle doorverbindingen, wordt op veel luchthavens vervangen door de zogenaamde ’rolling hub’, waarbij het vliegverkeer over de gehele dag wordt gespreid. Het nieuwe systeem leidt vooral op luchthavens met veel vliegfrequenties tot significante kostenbesparingen, omdat de personeelsbehoefte niet meer op hoge pieken hoeft te worden afgestemd en vliegtuigen beter kunnen worden benut. Voor de passagiers betekent het minder kans op vertragingen, maar wel langer wachten op doorverbindingen. Een ontwikkeling die het rechtstreeks reizen weer in de kaart speelt.


Reacties op dit bericht