Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaartmaatschappijen willen wel naar Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 872 
|
 haarlemsdagblad.nl 
Luchtvaartmaatschappijen willen wel naar Lelystad

Door Frans van den Berg

LELYSTAD - Er zijn wel luchtvaartmaatschappijen bereid te verhuizen van Schiphol naar Lelystad. Voorwaarde is wel dat de startbaan niet wordt verlengd van 1250 naar 2100, maar naar 2400 meter.

Dat schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. Tot nu toe leek er nauwelijks belangstelling te zijn voor de ontwikkeling van de luchthaven Lelystad tot een volwaardig vliegveld voor vooral vakantievluchten. Juist deze categorie vliegtuigen is in de toekomst niet meer welkom op Schiphol. De nationale luchthaven zet samen met KLM vooral in op de groei van het netwerk. Zoveel mogelijik internationale bestemmingen is immers goed voor het bedrijfsleven. Omdat Schiphol niet verder mag groeien dan 510.000 starts en landingen, zou verdere groei van de luchtvaart op Eindhoven (25.000 vliegbewegingen) en Lelystad (45.000) moeten plaatsvinden.

Schiphol moet als eigenaar echter veel investeren op Lelystad. Daarom is een sluitende business case noodzakelijk. Ook de Raad van State hamerde daar eerder op toen de vergunning voor de baanverlenging werd afgewezen. Daarom heeft Schiphol de afgelopen maanden met een aantal vakantiemaatschapppijen gesproken en daaruit is volgens Mansveld gebleken dat er wel serieuze belangstelling bestaat. Voorwaarde is wel dat de startbaan wordt verlengd naar 2400 meter, er voldoende opstelplaatsen voor toestellen komen, de terminal wordt uitgebreid en het tarief vergelijkbaar is met andere regionale luchthavens.

In eerste instantie werd uitgegaan van 2100 meter, maar met name Arkefly heeft aangegeven dat bepaalde verre bestemmingen niet te halen zijn zoals de intercontinentale bestemmingen. Arkefly wil de operatie niet verdelen over twee vliegvelden. Met een langere baan kunnen wel alle toestellen naar Lelystad. Probleem is nog wel de nachtelijke sluiting van het vliegveld, waar ook Corendon (een voorstander van Lelystad) last van heeft. Transavia laat in een reactie weten dat in de strategie al van regionale vliegvelden wordt uitgegaan (Rotterdam en Eindhoven), dat Lelystad nog ver weg en op Schiphol ook overstappers zijn uit toestellen van KLM.

Mansveld noemt in haar brief geen namen van maatschappijen. Eind 2014 moet het kabinet een besluit nemen over Lelystad, waarna de werkzaamheden kunnen beginnen en in 2017 de eerste Boeing daar kan landen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

' Probleem in nog wel de nachtelijke sluiting van het vliegveld......'

Er staat: NOG WEL !

Zodra de zaak beklonken is, zullen de regels wel weer worden versoepeld in het voordeel van de sector en zal er ongetwijfeld ook s'nachts worden gevlogen. Want economie, daar draait het allemaal om ! Weg rust. Dat hebben wij in de IJmond ook ondervonden !

41000 vierkante kilometer als een zwaar vervuilde vlek in het westen van Europa, dankzij de Haagse politiek. Om van de herrie en onveiligheid nog maar te zwijgen !
Meerdere vliegvelden van betekenis op zo'n klein oppervlak is vragen om (nog meer) ellende.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Het lijkt de bedoeling dat er op termijn een Twin Airport ontstaat die, met het Eerste Landsdeel i.o. als gebiedsregisseur, de gehele ruimtelijke ordening en economische planning in de Metropoolregio AMA zal gaan bestieren.
Omgevingsnormen worden opgerekt of losgelaten, nachtvluchten rond Lelystad in een alweer grotere opzet (baan naar 2400 m.) geopperd.

Maar juridisch gezien vereist de wet nog altijd "gelijkwaardigeid" tussen het bestaande en het EXPERIMENTEERSTELSEL VVA dat door de Alderstafel binnenkort lijkt te worden voorgesteld.

Heel interessant is nu om eens te zien hoe de beide Kamers in Den Haag de op handen zijnde bepaald NIET gelijkwaardige uitruil van stelsels in het kader van de geschetste Twin Airport zullen afwikkelen.........