Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaartmaatschappijen voelen zich misbruikt en bekocht door Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 549 
|
 Telegraaf 
Luchtvaartmaatschappijen voelen zich misbruikt en bekocht door Schiphol

door Arnold Burlage

AMSTERDAM - De Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin),
de overkoepelende organisatie van vrijwel alle nationale en internationale
luchtvaartmaatschappijen, voelt zich misbruikt en bekocht door de top van
Schiphol en de overheid.

Niet alleen de stijgende Schiphol-tarieven, waartegen internationaal zelfs
een boycot dreigt, maar ook het bevoordelen van prijsvechters, het slechts
marginaal toetsen van tarieven en het veiligheidsbeleid zijn de
koepelorganisatie een doorn in het oog. “Wij en de passagiers betalen hier
steeds meer voor toegenomen zogenaamde veiligheidsmaatregelen”, steekt
Barin-president Coen Waasdorp van wal. “Tegelijkertijd moet bij de
maatschappijen meer strijd worden geleverd tegen de bureaucratische
papierwinkel dan tegen het terrorisme, alsof dat niets kost.”

De luchthaven werkt met een dubbele boekhouding; één voor de luchtvaart en
één voor ‘non aviation’. Dan gaat het over zaken als parkeren, concessies
enzovoort. Die duale structuur vechten de gezamenlijke
luchtvaartmaatschappijen aan. De Barin-president, die gisteren afscheid nam,
legt uit: “De informatie op Schiphol is, net als reclame op de slurven,
bijna voor 100% door de vliegmaatschappijen opgebracht, maar de opbrengst
uit die reclame gaat in het andere potje. Geen maatschappij of passagier die
daarvan dus profiteert.” “Hier bestaat geen transparantie over, geen
adequate inspraak en geen betrokkenheid van ons als de gebruikers.

Evenmin bestaat enige democratische betrokkenheid bij de zaken waar het echt
om gaat, de invulling van de economische regulering”, zegt Waasdorp. De man
die de ‘vliegende’ luchtvaartsector vertegenwoordigt, vervolgt: “Nu in het
parlement de economische regulering wordt besproken, is dat het bewijs dat
de huidige marginale toetsing van het Schiphol-beleid onverantwoord is. De
vliegmaatschappijen zijn daarvan de dupe met te hoge tarieven”. De
luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan hun kosten te verlagen: invoering
van de elektronische ticket, afschaffing van de papierwinkel, automatisering
van het inchecken en barcodes op koffers die daardoor minder snel zoekraken.
‘Wat doen luchthavens om kosten te verlagen en het vliegen betaalbaar te
houden’, aldus de prangende vraag van luchtvaartvertegenwoordigers
gisteravond aan het traditionele kerstdiner.

Tot slot nog een punt van kritiek: de speciale goedkopere terminal voor
prijsvechters op Schiphol. De Barin-president: “Ongehoord. Niet alle
maatschappijen mogen daarvan gebruikmaken. Ze zijn wel stuk voor stuk
gedwongen om ‘low cost’ te opereren, maar toch hebben ze niet allemaal de
keuze gebruik te maken van die voordelige pier. Oneerlijke concurrentie is
het gevolg. Wie treedt daartegen op?”

Uit: Telegraaf, 14-12-2005


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J. de Jong uit Uitgeest

"Deze marginale toetsing van het Schipholbeleid is onverantwoord".
Indien meer belanghebbenden dit ronduit als onverantwoord danwel onzorgvuldig beleven en dat duidelijk uitspreken,kan wellicht veel onheil worden voorkomen. Voorlopig draven vooral VVD- en SG/SADC kopstukken voort om uiterst gehaast hun zin door te drijven. Het wordt hoog tijd dat het Parlement de regie overneemt van de met de sector meeheulende ministeries & LVLN!