Luchtvaartfeiten.nl over ongevallen en betekenis Schiphol
Door Frans van den Berg
AMSTERDAM - Menselijke factoren zijn met tachtig procent de grootste aandeelhouders van ongevallen in de luchtvaart. Het komt nog maar zelden voor dat puur en alleen door een technisch mankement een vliegtuig neerstort of een ongeluk krijgt. Dat blijkt uit de eerste publicatie van Luchtvaartfeiten.nl.
Crashes vooral door de mens
Deze website is opgezet door de Hogeschool van Amsterdam. Twee groepen van vijftien excellente studenten van de afdeling Aviation hebben de site gemaakt. Naast een feitendossier over ongevallen is ook een dossier gemaakt over selectiviteit.
In dat laatste geval gaat het over de vraag welke maatschappijen en vluchten wel of niet gewenst zijn op Schiphol. Een hot-item in de discussie over de groei van de luchtvaart op Schiphol en de overloop op Eindhoven en Lelystad. Daarbij draait alles om de mainport. Maar zoals de Groningse professor Jan Oosterhaven zegt, de economie komt echt niet tot stilstand zonder Schiphol.
KLM
De studenten merken op twee manieren naar passagiersvluchten op Schiphol kan worden gekeken. Aan de Alderstafel is gekozen voor de benadering van het lijnennet, waarbij Schiphol zoveel mogelijk bestemmingen moet aanbieden omdat dat goed is voor de economie. Maar het gros van de intercontinentale bestemmingen van KLM en partners bestaat alleen bij de gratie van overstappende passagiers. Strikt genomen leveren die overstappers minder geld op dan zakenreizigers en toeristen die Schiphol als eindbestemming hebben.
Passagiers van Easyjet, Ryanair en Vueling geven namelijk hun geld uit in Amsterdam en omgeving. Omdat de studenten neutraal willen zijn en alleen de feiten brengen, maken zij geen keuze. Wel merken ze op dat in veel andere wereldsteden met overvolle luchthavens wordt gewerkt met meerdere luchthavens. Luton en Gatwick worden daarbij ook gezien als Londense luchthavens, maar of Lelystad straks als Amsterdams wordt gezien?
Ongelukken
Het dossier over ongelukken laat zien dat de meeste ongevallen door een combinatie van meerdere factoren ontstaan. ,,Nog teveel wordt bij ieder ongeval gezocht naar een schuldige, maar we moeten vooral kijken wat we ervan leren. Hoe systemen worden verbeterd en de luchtvaart nog veiliger wordt’‘, legt Joris Vlaming uit, die als KLM-piloot ook lesgeeft aan de HvA.
Tot een jaar geleden was hij nog directeur van het Platform Nederlandse Luchtvaart, maar dat kennisplatform werd wegens geldgebrek opgeheven. In feite neemt de HvA nu die taak over.