Luchtvaartafhankelijk
AMSTERDAM - Het verhaal gaat dat Jan Timmer, president-directeur van Philips in de eerste helft van de jaren negentig, tijdens een zoveelste bezuinigingsronde naar het vliegveld van Eindhoven toog om hoogstpersoonlijk te controleren of al dat gevlieg van Philips-medewerkers nu wel zo nodig was. Het antwoord was: nee.
Dat er ontzettend veel gevlogen wordt wisten we al, maar het werd afgelopen week nog eens extra duidelijk toen het luchtruim voor een aantal dagen gesloten werd. Menig burger zal gedacht hebben dat het wel eens goed was dat de mens met beide benen terug op aarde werd gezet.
Gelukkig ook dat minister De Jager schadeclaims van de KLM onmiddellijk afwees. Niet iedere schadepost kan op de samenleving worden afgewenteld.
Schiphol verwerkte in 2009 ruim 46 miljoen passagiers, 35 keer zoveel als een halve eeuw geleden. Ieder decennium sinds 1960 is de groei van het aantal passagiers drie tot vijf keer zo groot geweest als de groei van de economie. Alleen in de jaren zeventig (twee oliecrises) en dit afgelopen decennium (twee recessies) was de passagierstoename wat minder omvangrijk, maar nog steeds sterker dan de groei van de economie.
De voornaamste reden van de uitzonderlijke groei van de luchtvaart zijn de zeer lage tarieven. In relatie tot de toename van ons inkomen en in relatie tot de kosten van andere vormen van vervoer is vliegen steeds goedkoper geworden. Het voordeel van grotere, zuinigere vliegtuigen is doorgegeven aan de reiziger, want de luchtvaartmaatschappijen zelf zijn van al dat gevlieg niet rijker geworden.
Wie het beste met zijn eigen vermogen voorheeft, belegt dan ook niet in luchtvaartaandelen, behalve dan misschien voor een kort ritje. Er staan altijd genoeg toestellen aan de grond om een prijsvechter in staat te stellen de winsten van de gevestigde partijen af te romen.
Vrachtvervoer door de lucht is maar 1½% van het totale internationale vervoer van en naar Nederland. De meeste vrachten zijn veel te zwaar voor een vliegtuig. Desondanks is het vrachtvervoer de laatste halve eeuw nog weer twee zeer zo hard gestegen als het aantal passagiers – en dat laatste was al geexplodeerd. We hebben dus een economie die ingesteld is op gemakkelijk en goedkoop internationaal vliegverkeer. Als de natuur dan weer eens van zich doet spreken, is de nood hoog.
De vergelijking met vijftig jaar geleden is hierboven gemaakt, omdat we toen een bruisende economie hadden, en de welvaart van de mensen sterk toenam – zonder dat er al te veel vliegverkeer was. Tijdens de grote welvaartssprong van honderd jaar geleden, groeide en bloeide de internationale handel.
Een maatschappij met minder vliegverkeer is daarom zeer wel denkbaar en het is niet gezegd dat de welvaart, in de ruime zin van het woord, met minder vliegen zou afnemen. De rozen zouden niet meer van Kenia naar Amsterdam en vervolgens weer naar een ander buitenland worden gevlogen. Aardbeien zouden alleen in het aardbeienseizoen worden gegeten. Vergaderingen zouden telefonisch worden gehouden.
Het weekendje Barcelona zou weer een weekendje Terschelling worden. Er doemen allerlei fantastische vergezichten op. Eigenlijk heel goed dat er af en toe eens een vulkaan uitbarst.
Bekijk bericht op "www.dft.nl"
Geplaatst door Observer uit Nederland