Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart wil impact op milieu beperken

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1164 
|
 De Morgen 
Luchtvaart wil impact op milieu beperken

De luchtvaartindustrie buigt zich de komende dagen tijdens een topconferentie in het Zwitserse Genève over de impact van het luchttransport op het milieu. In Genève zitten dan toplui van Airbus, Boeing, British Airways en Bombardier aan tafel. Bedoeling is dat de 450 deelnemers van de derde top “luchtvaart en milieu” informatie uitwisselen en acties ondernemen “om de schadelijke effecten van het luchtverkeer op het milieu te beperken”, aldus de organisatoren.

“Deze top is uniek. Het is het enige forum waar leiders van alle sectoren van de industrie samenkomen om één van de belangrijkste prioriteiten van de sector aan te grijpen: het milieu”, aldus organisator Philippe Rochat.

Volgens de directeur van de International Air Transport Association (IATA), Giovanni Bisignani, is de grootste uitdaging (die verband houdt met milieu) kerosine. Dat zei de man in een interview met de Zwitserse krant Le Temps. “Binnen vijftig jaar willen we geen uitstoot meer hebben”, onderstreepte de topman in het interview. Volgens de Verenigde Naties is de luchtvaart verantwoordelijk voor 2 tot 3 procent van de uitstoot van broeikasgassen. (belga/gb)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Stoppen met vliegen lijkt mij het aller effectiefst.

Geplaatst door Gerard uit NULL

ik had ook graag geen uitstoot van geluid.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Dat getal van 2 tot 3 % klopt niet. Het ligt op ca 7 tot 10 %.

Geplaatst door OB uit Castricum

Vandaag (24/04/08) interessant bericht in Trouw:

Langzaam vliegen en toestellen lichter maken spaart kerosine.
In België hebben Brussels Airlines twee man die daar voortdurend aan werken.

Het doel is goed, maar het motief?
In Nederland vraagt KLM van de burger toeslag wegens hoge brandstofprijzen. In België willen ze die toeslag vermijden door zuiniger te vliegen.
Zou het een idee zijn, wanneer de KLM-AirFrance mensen aanstelde om het kerosineverbruik te verlagen, niet om de economie, maar om het MILIEU?

Ideetje voor de IATA TOP?
Het unieke aan die top is volgens de organisator dat het voor het eerst is dat de IATA als groep het milieu-probleem gaat aangrijpen. Dat is toch wel een beschamende bekentenis.

Geplaatst door Rose uit Randstad

De insteek bij de luchtvaatsector is nooit het milieu, nu ook niet. De sector wil wat doen aan de knellende brandstofprijzen, meer niet.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@Rose: totdat er geen mensen meer zijn om die kisten te bevolken, slechts dan zal milieu een probleem gaan vormen voor onze luchtvaartvrienden.

Geplaatst door Frits uit Leiden

Waarschijnlijk denkt de tegenpartij op dezelfde wijze als de omwonenden. Deze, gezien door de tegenpartij als vervuilers van het ondernemersklimaat, kunnen genegeerd worden. Zo zijn een aantal politici en leden van commissies benaderd: " er zijn altijd notoire klagers en omwonenden die hun huis in waarde zien zakken".
Enkele witte raven hadden het beste voor met de omwonenden en namen het voortouw. Maar tja die hebben toch allemaal het veld moeten ruimen.
Zolang Els haar vlag aan het eind van de maand halfstok uit het raam steekt, is het voor de Schiphol-lobby en de politiek duidelijk dat de omwonenden het nog pikken.