Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Luchtvaart schoner, zuiniger, stiller’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 832 
|
 BN/De Stem 
‘Luchtvaart schoner, zuiniger, stiller’

Een plan van de luchtvaartsector moet de positie van Schiphol als belangrijke luchthaven voor passagiers en vracht veilig stellen.

SCHIPHOL - De luchtvaart moet schoner, zuiniger en stiller worden.
Wanneer het Nederlandse bedrijfsleven fors op inzet op innovatie kan dat ook nieuwe export opleveren in de vliegtuigbouw, luchthavensystemen (bagage en veiligheid) en alternatieve brandstoffen.

De luchtvaartsector heeft op verzoek van minister Camiel Eurlings van verkeer en vervoer zelf alle innovatieplannen bekeken en gebundeld tot een plan voor de komende jaren.

Schiphol, KLM, Stork, de luchtmacht, de luchtverkeersleiding, onderzoekbureaus als TNO, NLR en TU Delft hebben samen met bedrijven de koppen bij elkaar gestoken. Doel is om de positie van Schiphol als belangrijke luchthaven voor passagiers en vracht veilig te stellen en daarmee het bedrijfsleven dat profiteert van de luchthaven. Ook elders in Nederland verdienen veel bedrijven aan vliegtuigbouw, ontwikkeling en onderhoud. Dat de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen is een absolute noodzaak, net als de geluidsoverlast. Juist in een dichtbevolkt land als Nederland zal de overheid eerder regels stellen aan geluid en uitstoot en dat stimuleert de sector weer om met innovatieve oplossingen te komen. Zo ontwikkelt een Nederlands consortium een demonstratievlucht met algen als alternatief voor kerosine.

Juist in Nederland kan zo met de kennis op het gebied van planten en petrochemie een nieuwe bedrijfstak ontstaan. Vliegtuigen moeten daarnaast lichter worden, meer gestroomlijnd met betere motoren en met aangepaste vlieg- en taxitechnieken.

Nu al landen toestellen ‘s nachts via een zogeheten glijvlucht op de Polderbaan en dat is stiller en zuiniger. Zodra het Nederlandse luchtruim aaneen wordt gesmeed tot een geheel, kunnen piloten niet alleen via de kortste route vliegen, maar ook al eerder beginnen met die glijvluchten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" Nu al landen toestellen 's nachts via een zogeheten glijvlucht op de Polderbaan en dat is stiller en zuiniger. "

Tuurlijk......daarom worden we nog steeds wakker door de herrie! Want wanneer zetten ze de glijvlucht in? Want wanneer komen ze bulderend hun positie zoekende, aanvliegen?
Juist, net over de kern van het dorp Uitgeest! Vlieg-tuig!

Jos Nijhuis: haal die geflateerde lach van uw gezicht!

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Een noodgreep van Min Eurlings omdat hij in
het nauw zit. Hij wil de kans niet grijpen, om de groei tot proporties terug te brengen, ook al met het oog op de Klimaat Crisis !
Veel stiller worden vliegtuigenniet meer !

PR sories hebbenwe genoeg !

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

'Noodgreep'?

Ik dacht zelf meer aan 'budgetaanvraag'.


Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

heer Aalegeiz, Uw dorpsraadlid Köhler, liet ons op de open BLRS avond weten,dat er te Spaarndam geen problemnen meer zijn. Er wordt LANGS Spaarndam gevlogen volgens hem. De route werd wel verlegd. ????????
gegroet Jan Griese

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Letop mensen, er wordt hier snel gegoocheld met getallen. Als zou een vliegtuig nog maar de helft van het lawaai maken, je hoort het verschil nauwelijks! Dat komt omdat de signaaloverdracht van onze oren een niet-lineair verband met de binnenkomende prikkels heeft. Halvering van het lawaai is slechts 3 dB en dat stelt echt niets voor, je hoort het verschil nauwelijks. Kijk maar op geluidsnet.nl, als er een vliegtuig passeert neemt het lawaai met zeker 20 dB toe, een factor 100! Dus wat is dan nog een halvering! Je wordt om de tuin geleidt voordat je het weet.

Geplaatst door gerard uit NULL

Vanavond hadden we een buurtborrel. Zegt een buurman: We krijgen eerdaags 'glijvluchten'. Ik: die hebben we al, 's nachts. Hij: zijn dát glijvluchten???. Ik: ja, zo noemen ze dat. Hij: O, ik dacht dat ze glíjvluchten bedoelden. Deze maken nog steeds lawaai.