Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart realiseert grootste efficiëntie-verbetering in bijna zestig jaar

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 842 
|
 Express.be 
Luchtvaart realiseert grootste efficiëntie-verbetering in bijna zestig jaar

De luchtvaartsector staat voor de grootste efficiëntie-verbetering sinds de start van het jet-tijdperk tijdens de tweede helft van de jaren vijftig van de voorbije eeuw. Een kwarteeuw innovaties worden in tien jaar samengedrukt, onder druk van de stijgende olieprijzen en de striktere milieuregels.

Dat zegt Hans Weber, president van luchtvaartconsulent Tecop International. De innovaties zullen volgens Weber vooral betekenen dat de brandstofkosten gevoelig zullen worden teruggedrongen, terwijl de ticketprijzen voor de passagiers minder afhankelijk zullen zijn van de fluctuerende petroleumprijzen.

“Vliegtuigconstructeurs worden gedwongen om lichtere toestellen te bouwen en over te schakelen op een efficiëntere motoren-technologie, vaak geleend van de autosector, zoals de automatische transmissie,” aldus het persbureau Associated Press. “Vliegtuigbouwers hebben het brandstofverbruik al twee keer zoveel teruggeschroefd dan de autosector en treinconstructeurs. Dertig jaar kostte het gemiddeld 174 liter brandstof om een passagier duizend mijl te vervoeren. Vandaag is dat nog slechts 83 liter. Door verdere verbeteringen zou dat binnen het decennium verder worden teruggebracht tot 68 liter.”

Vliegtuigconstructeurs Boeing en Airbus bouwen al toestellen die voor de helft uit lichtere composiet-materialen bestaan. De grootste vorderingen zullen echter worden gerealiseerd op het gebied van de motoren, waarbij gestreefd wordt naar een verdere besparing van 15 procent op het brandstofverbruik. Dat zou per toestel jaarlijks een besparing van meer dan 1 miljoen dollar moeten opleveren. De luchtvaartindustrie en de individuele maatschappijen werken echter aan een brede waaier van maatregelen om besparingen te kunnen realiseren, zoals het verbeteren van de aerodynamica of satelliet-gestuurde luchtverkeersgeleiding.

American Airlines vervangt ook zijn 19.000 catering-karretjes door exemplaren die acht kilogram minder wegen. Southwest Airlines test nieuwe zetelhoezen uit een lichter materiaal. JetBlue koos voor zijn nieuwe toestellen dunnere zetels. Elke kilogram gewichtsbesparing doet het verbruik van een vliegtuig met 227 liter per jaar dalen. (MH)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door kom op cros uit deltametropool

Over propaganda gesproken:
China bouwt de komende jaren maar liefst 50 extra luchthavens. Waaronder de straks grootste ter wereld bij Peking! Oppervlak ter grootte van de stad Amsterdam, zo wordt vol trots op het NOS journaal gemeld.
Neem daarbij in aanmerking dat de A-380 zo'n 600 passagiers kan vervoeren en het beeld wordt compleët: hoe kan Nederland nog het enorme aantal vluchten accomoderen dat met en dergelijke ongezonde massaliteit van luchtvervoer gepaard zal gaan? Goede raad is duur en het Vliegen Volgens Alders accoord lijkt alweer rijp voor de papierversnipperaar?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Prachtig toch? Laat de Chinezen maar niet te stuiten blijven. Kan Schiphol verhuizen naar......China!

Of.......als er een keertje een slimme politicus in Nederland wakker wordt, en Schiphol een plaats in de Noordzee geeft, kan Schiphol de 'strijd' weer aan met de Chinezen, die steeds vaker als bedreigende concurrentie worden gezien.

Zijn wij ook eindelijk eens verlost van de herrie en vervelende ziekelijke klaagzang- propaganda die de Schiphol-Group over ons heen stort.

Geplaatst door joop uit haarlem

Het Nederlandse bureau Netherlands Airport Consultants (NACO) heeft in China een bijzondere opdracht binnengehaald. Het ingenieursbureau maakte het winnende ontwerp van de nieuwe luchthaven van Beijing, dat uit moet groeien tot de grootste luchthaven ter wereld. het is in 5 jaar klaar!

Hoe lang zou het duren om een vliegveld in de Noordzee te bouwen?
De kennis hebben we blijkbaar.
Waarom toch niet?