Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart moet met vliegtaks leren leven

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 711 
|
 Trouw 
Luchtvaart moet met vliegtaks leren leven

De vliegtaks mag blijven, besloot de rechter gisteren. Ook al zegt de luchtvaart dat het aantal boekingen er schrikbarende door daalt. Huilt ze krokodillentranen?

’De ecotaks kon niet op een slechter moment komen’

De KLM zegt nu al nadelige gevolgen te ondervinden van de ecotaks die passagiers op Schiphol sinds 1 juli betalen. KLM-directeur Peter Hartman sprak gisteren in de Volkskrant van een schrikbarende afname van het aantal boekingen.
Hij schat dat de ecotaks zijn bedrijf dit jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers kost. Hartman baseert zich op een daling van het aantal vooruitboekingen in de afgelopen periode ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De ecotaks ziet hij als de belangrijkste boosdoener.
Passagiers die vanaf Schiphol vliegen, betalen 11,25 euromilieubelasting voor vluchten binnen Europa en 45 euro voor intercontinentale vluchten.
Ook Ryanair, Maastricht Airport en brancheorganisatie Barin zijn fel tegen de vliegtaks. Zij gingen in hoger beroep toen de rechter in maart besloot dat de extra vliegbelasting is toegestaan. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde gisteren wederom dat de ecotaks niet in strijd is met de internationale regels.
De vraag is of de ecotaks daadwerkelijk de oorzaak is van het lagere aantal boekingen. De KLM verhoogde dit jaar al vijf keer de prijs van een vliegticket vanwege de toegenomen brandstofkosten. Passagiers betalen nu 41 euro brandstoftoeslag voor vluchten binnen Europa en 133 of 147 voor langere vluchten. „De ecotaks had niet op een slechter moment ingevoerd kunnen worden met de huidige extreme brandstofprijzen en andere negatieve economische ontwikkelingen in de branche”, reageert een woordvoerster.
Zij verwacht dat vooral gezinnen in de grensstreek er nu nog sneller voor kiezen om vanaf buitenlandse luchthavens te vertrekken.
Reisbureau D-reizen berichtte vorige maand dat een op de tien van zijn klanten in de periode juni-oktober vanaf Duitse luchthavens vertrekt.
Dertigduizend klanten vliegen vanaf Düsseldorf, Münster of Niederrhein; drie keer zoveel als in 2007. Ook in Europese landen zonder ecotaks kampen vliegmaatschappijen met teruglopende resultaten op hun thuismarkt.
Ryanair en British Airways verminderen de komende winter het aantal vluchten vanwege de hoge kerosineprijs. Ze kunnen de brandstoftoeslagen niet volledig doorberekenen aan passagiers. Prijsvechter Ryanair gaat het aantal vluchten vanuit Dublin wekelijks terugbrengen met 12 procent. Vanaf 2012 moeten luchtvaartmaatschappijen in heel Europa betalen voor de uitstoot van het broeikasgas CO2. Het Europees Parlement stemde vorige week in met het voorstel om vliegmaatschappijen mee te laten doen aan het Europese emissiehandelssysteem ETS.

Download het gehele artikel 'Luchtvaart moet met vliegtaks leren leven'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit nederland

Dus, die tickettax is niet de oorzaak. Krokodilletranen, inderdaad